Sunday, May 27, 2012

PENDEDAHAN TERKINI!!! Skandal Scorpene: Lampiran tertulis 'C4' dalam sampul surat dibongkar



Nota: Hasil sidang media SUARAM jam 1 tengah hari tadi di Dewan Perhimpunan Cina Selangor dan Kuala Lumpur, Jalan Maharajalela, di ibu negara.

(Gambar: Pengerusi SUARAM, Dr Kua Kia Soong, Pengarah SUARAM, Cynthia Gabriel dan peguam Perancis yang dilantik, Joseph Brehem).


Awal minggu ini, sebuah akhbar di Hong Kong telah mendedahkan 'skandal kapal selam Scorpene yang mengaitkan Perdana Menteri Najib , kawan karib Baginda Razak sehingga penterjemah Mongolia, Altantuya Shaariibuu dibunuh dengan kejam pada 2006.


Dalam laporan berita, yang telah dipetik oleh beberapa blog di Malaysia, Najib telah digambarkan sebagai pelaku utama di sebalik konspirasi untuk menyendoki komisen yang besar daripada pembelian 2 kapal selam dari DCNS Perancis, pembuat senjata untuk kerajaan Malaysia.


Beliau juga dikaitkan dalam pembunuhan Altantuya, di mana dua bekas pengawal peribadi beliau telah dihukum gantung manakala Razak Baginda kontroversi dibebaskan.


Akhbar Hong Kong juga melaporkan bahawa mahkamah Perancis telah memanggil Najib untuk memberi keterangan sebagai saksi dalam perbicaraan kes rasuah yang difailkan oleh SUARAM Malaysia terhadap DCNS.


Altantuya berusia 28 tahun, dipercayai telah bercinta dengan kedua-dua Najib dan Razak Baginda, adalah penterjemah yang telah dibunuh kerana peranannya sebagai orang tengah dalam kes itu, di mana Najib  dan Razak Baginda telah dituduh mengumpul sogokan haram bernilai lebih daripada RM500 juta.


Dia ditembak di kepala dalam hutan yang dibersihkan di Malaysia pada tahun 2006 dan mayatnya dibom dengan bahan letupan C4 gred tentera untuk mencegah dari dikenalpasti.


Lebih banyak dana diperlukan untuk kuku pesalah-pesalah


Sementara itu, SUARAM telah mengumumkan bahawa ia akan melancarkan Ops Scorpene 2.0 untuk mengumpul dana untuk melawan DCNS di mahkamah Perancis. Ia telah mengeluarkan kenyataan di bawah.


"SUARAM berharap bahawa dengan bermulanya kes Kapal Selam di Perancis, kita boleh menghantar satu mesej yang jelas bahawa rakyat Malaysia tidak akan duduk dan menerima ahli-ahli politik korup dan aktiviti rasuah yang berleluasa di Malaysia.


Skandal komisen kapal selam, salah satu rompakan terbesar Malaysia dalam zaman moden, bukan satu satu isu tetapi mencerminkan penyalahgunaan meluas pentadbiran Barisan Nasional (BN) dengan lingkaran kesan domino, bagaimana cukai pembayar wang yang telah digunakan dan disalahgunakan.


SUARAM adalah sebuah pertubuhan hak asasi manusia, yang dikenali untuk bersuara tanpa takut dalam mempertahankan hak asasi manusia, tadbir urus yang baik dan sebuah masyarakat yang terbuka dan bertanggungjawab.


Kami meneruskan kes mahkamah untuk mendapatkan kebenaran dan keadilan untuk rakyat Malaysia yang wang yang telah disalahgunakan.


Selama lebih 20 tahun SUARAM telah bekerja untuk mendedahkan amalan rasuah, tadbir urus yang lemah dan memperjuangkan hak-hak manusia sebelum keuntungan.


Jadi untuk meneruskan perjuangan untuk membongkar skandal di sebalik pembelian kapal selam, dan menurut kes yang sedang berlaku di Perancis, SUARAM perlu banyak bantuan dan derma daripada rakyat Malaysia.


Kempen ini perlu diteruskan tanpa sebarang gangguan dan dengan sokongan penuh rakyat Malaysia.


Kos adalah sangat tinggi dan akan kekal sedemikian rupa untuk beberapa tahun akan datang sehingga kes itu dilupuskan dan kebenaran menguraikan, sekali dan untuk semua. "


Mengumpul dana kempen Kedua


Ops Scorpene 2.0 adalah kempen kutipan derma dan kesedaran kedua (yang pertama adalah pada bulan Julai 2011) untuk terus mengejar dan menanggung perbelanjaan kes itu di mahkamah Perancis, yang telah meningkat kepada menjadi satu isu besar yang melibatkan kepentingan negara dan rakyat.


Ia bertujuan untuk memupuk kesedaran di kalangan rakyat Malaysia untuk mempersoalkan perbelanjaan persenjataan dan ketelusan dalam perolehan senjata negara.


Majlis makan malam tersebut akan diadakan pada 15 Jun 2012, 7.30 petang di Dewan Sivik MBPJ, Petaling Jaya, Selangor.


Ops Scorpene bertujuan untuk mengumpul RM300 ribu dari makan malam kutipan dana ini dan akan digunakan untuk menanggung yuran guaman peguam yang bekerja untuk memastikan kejayaan kes itu.


Cynthia Gabriel dari SUARAM, Joseph Breham, salah seorang daripada 2 peguam Perancis, dan pemimpin-pemimpin politik seperti Saudara Mat Sabu, Ahli Parlimen Tian Chua dan Tony Pua akan menangani perkembangan terkini di sekitar kes itu.


Terdapat juga beberapa persembahan dan gerai untuk NGO untuk mendapatkan mesej dan kempen mereka ke hadapan (tatal ke bawah untuk butir-butir event).


Bagaimana ia bermula


Pada 5hb Jun 2002, Kerajaan Malaysia telah menandatangani perjanjian dengan DCNS dari Perancis dan Navantia dari Sepanyol untuk perolehan dua kapal selam kelas Scorpene .


Kontrak perolehan secara rundingan terus dengan syarikat-syarikat pembuatan, dengan perkhidmatan Perimekar Sdn Bhd. Razak Baginda adalah pemilik syarikat Perimekar.



Menurut kepada penjelasan Kerajaan, kontrak itu dibahagikan kepada dua bahagian:

Kos dua kapal selam Scorpene bersama-sama dengan pakej yang meliputi Sokongan Logistik Bersepadu dan latihan yang berjumlah Euro 969.15 juta (Walau bagaimanapun pada 14 Mei 2008, Najib Altantuya memberitahu Parlimen bahawa ini sebahagian kos Euro 999.15 juta)


Pembayaran kepada Perimekar Sdn Bhd di atas nama "perkhidmatan koordinasi" untuk tempoh enam tahun, jumlah wang itu ialah Euro 114.96 juta.


Dengan kadar pertukaran pada masa itu, kos adalah bersamaan dengan:


Pembayaran bagi kos kapal selam antara: RM 2.14b (Euro = RM3.2 pada tahun 2002) - RM 5.43b (Euro = RM5.6 pada tahun 2008) (kini Euro = RM4.7)


Suruhanjaya: mungkin kira-kira RM540 juta (kadar pertukaran pada masa pembayaran dilakukan)


Aduan yang difailkan dalam harapan memulakan siasatan


Pada 23 Disember 2009, SUARAM melalui rangkaian di Perancis menghubungkannya dengan hak asasi manusia peguam terkemuka di Perancis, memfailkan aduan dengan sistem kehakiman Perancis, dengan harapan bahawa suatu penyiasatan awal akan dimulakan.


Ini dilakukan untuk membolehkan akses kepada maklumat, kepada kontrak kerajaan yang ditandatangani dengan Perimekar dan maklumat lain yang diklasifikasikan sebagai rahsia kerajaan di Malaysia.


Pada April 2010, peguam yang mewakili SUARAM dimaklumkan bahawa mahkamah telah menerima permintaan untuk menyiasat dakwaan rasuah bagi pembayaran berjumlah 114 juta Euro yang dibuat sebagai komisen dari DCNS kepada Perimekar.


Perancis, mengamalkan sistem Undang-undang Sivil di mana seorang hakim memikul peranan pengadil melit dan penyiasatan, sehingga jauh disimpan penemuan siasatan sulit.


Walau bagaimanapun, peguam SUARAM telah dimaklumkan bahawa penyiasatan akan datang berakhir, dan perlu berpindah ke perbicaraan penuh selepas ia memutuskan sama ada atau tidak terdapat keterangan yang mencukupi untuk meneruskan perkara itu di mahkamah terbuka.



Pada 16 Mac 2012, mahkamah Perancis telah membuka siasatan ke atas tuduhan rasuah, penyalahgunaan dan penyalahgunaan wang pembayar cukai, yang dikaitkan dengan pembelian 2 kapal selam kelas Scorpene, kembali pada tahun 2002.

Mahkamah kelas pertama: Saksi-saksi termasuk Najib dicadangkan


Suatu siasatan ke atas tuduhan rasuah, penyalahgunaan dan penyalahgunaan wang pembayar cukai, yang dikaitkan dengan pembelian dua kapal selam kelas Scorpene, kembali pada tahun 2002, bermula pada 19 April 2012 (Khamis) di Paris Tribunal de Grande instance (TGI), yang dikenali sebagai ijazah mahkamah pertama yang berkaitan dengan perkara-perkara litigasi sivil.


Penyiasatan ini akan dijalankan di hadapan dua hakim, Hakim Roger Le Loire dan Hakim Serge Tournaire.


Pada 20 April SUARAM telah diwakili oleh Dr Kua Kia Soong (Pengarah dan salah satu pengasas SUARAM), diikuti oleh Cynthia Gabriel (Ahli Sekretariat) dan peguam Fadiah Nadwa dari Lawyers For Liberty (LFL).


Mereka muncul di hadapan Hakim Roger Le Loire dengan peguam Joseph Breham.


Dr Kua membentangkan kes bagi SUARAM, menyematkan harapan pada pendengaran kehakiman di Perancis selepas percubaan mengecewakan lebih pembunuhan Altantuya, siasatan SPRM tidak berkesan, penindasan maklumat di Malaysia dan kekurangan ketelusan dalam soalan-soalan parlimen ke atas komisen Scorpene.


SUARAM sewajarnya dicadangkan maka Menteri Pertahanan dan semasa Perdana Menteri Najib Altantuya, Abdul Razak Baginda, Menteri Pertahanan Zahid Hamidi , PI Balasubramaniam, bapa Altantuya, Setev Shariibuu; Jasbir Singh Chahl, Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin dan isteri Razak Baginda, Mazlinda Makhzan sebagai saksi yang berpotensi sebagai saksi utama.


Pada 3 Mei 2012, SUARAM mendedahkan bahawa ia telah mendapat akses penuh kepada kertas siasatan dari pejabat Pendakwa Raya. Ini adalah satu langkah ke hadapan yang sangat besar, kerana banyak maklumat dirahsiakan kini dicapai untuk SUARAM sebagai Plaintif dalam kes sivil terhadap DCNS.


Undang-undang Perancis menyediakan kekangan beberapa kawasan akses.


Manakala SUARAM tidak mampu untuk mendapatkan satu salinan keras dan mengedarkan salinan sekitar, Walau bagaimanapun berhak kepada pandangan yang penuh dengan dokumen dan dapat memetik daripada mereka kepada media dan orang ramai.


Penemuan baru


Pada PC SUARAM mendedahkan baru mendedahkan dan penemuan dalam:


a. Dokumen 87


b. Dokumen 144


Dokumen 87


Dokumen-dokumen yang disita oleh polis Perancis dari pejabat En. Di Henri GIDE (Thales) pada 28 Mei 2010 yang termasuk faks yang ditulis dalam Bahasa Inggeris dan dihantar oleh F. DuPont bertarikh 1 Jun 2001 dialamatkan kepada Arnaud Dubus, Sk kepada BAIOCCO dan SAUVAGEOT "PROJEK MALAYSIA / DASAR LAUT" sebagai subjek.


Encik DuPont terperinci kronologi lawatan dan tindakan masa depan semasa dalam perjalanan di Malaysia di mana terdapat pelbagai akujanji dirancang dalam mesyuarat rundingan tertentu dengan Kementerian Pertahanan dan ahli-ahli pengurusan daripada Perimekar semasa yang dua kontrak cadangan (2) akan disebut (dari DCNI kepada Perimekar serta antara Perimekar dan Kerajaan Malaysia).


Beliau akhirnya menunjukkan mesyuarat dengan DATO 'SRI NAJIB di Perancis pada 14 Julai 2001 dengan syarat bahawa DCNI menawarkan jumlah maksimum sebanyak USD1 bilion untuk penginapan (di Perancis) Perimekar.


Sampul surat dengan sub folder bertajuk 'C4'


Pejabat pendakwa atas arahan telah diterima daripada Thales International Asia, sampul surat pada 22 Ogos 2011.


Sampul surat yang terkandung mengandungi:


- Satu folder sub bertajuk "C4"


- Satu folder sub bertajuk "invois"


- Fail dalam format PDF


- Sebuah pemacu mudah alih USB


Antara dokumen-dokumen penting adalah kewujudan invois difakskan oleh TERASASI Sdn Bhd (Syarikat No.524814-P) pada 19 September 2004 untuk Bernard BAIOCCO ketika itu Ketua Pegawai Eksekutif Thales International Asia. Invois yang dinyatakan jumlah sebanyak Euro359,450,00 untuk tujuan yuran kejayaan yang akan dibayar kepada Alliance Bank Malaysia Berhad, Cawangan CP Tower, Seksyen 16, Petaling Jaya, Akaun No :12109-0-01-3.000.450-8 dan mengandungi nota ditulis dalam bahasa Perancis adalah berikut:


"Razak demande si ce SF peut etre pris en Compte assez vite. Le Support Fee suit avec un rapport”.


Terjemahan:
Permintaan Razak jika yang SF boleh diambil kira agak segera. Yuran sokongan berikut dengan laporan.

Waris-Najib dan Baginda?


Oleh itu ternyata bahawa Thales International Asia tidak boleh mengabaikan bahawa jumlah yang dibayar kepada TERASASI Sdn Bhd akhirnya mendapat manfaat Najib Razak Menteri Pertahanan dan / atau perunding beliau, Abdul Razak Baginda.


Ia telah menjadi jelas bahawa ini menjadi salah satu rompakan kerajaan Malaysia ke atas rakyat!


Ia tidak lagi hanya Euro 114.9 juta komisyen kepada Perimekar yang membentuk asas aduan kepada Mahkamah Perancis yang berada dalam soalan.


Ia telah diperbesarkan ke dalam syarikat pelancongan yang melibatkan membunuh syarikat yang ditubuhkan untuk merumitkan penyembunyian rompakan terang-terangan wang pembayar cukai Malaysia dan Perancis '.


Lebih banyak-komisen retro telah muncul membenarkan penyalahgunaan badan-badan seperti dana haji (Lembaga Tabung Haji) dan dana pencen tentera (Lembaga Tabung Angkatan Tentera).


JALAN PULANG

5 comments:

Anonymous said...

belum pernah PERDANA MENTERI atau PEMIMPIN UTAMA sesebuah NEGARA BERDAULAT (DEMOKRASI)DI BICARA KAN diluar NEGARA . Tak apa la JIKA NAK DANA minta dengan KETUA PEMBANGKANG . GOBALAKRISHNAN kata KETUA PEMBANGKANG ada duit RM1000 sebanyak SEJUTA keping SUARAM. minta saja sama dia .ok

Anonymous said...

Apa yang WAJIB ialah jelaskan KEBENARAN...takut kerana salah berani kerana benar..itu saja simple jer..tak yah nak dolak sana dalih sini..

Anonymous said...

Jika mahkamah dalam negara tak mampun nak kendalikan kes ini mungkin kerana tekanan..Apa pilihan lagi rakyat ada kan?
Ini bukan soal nak gadai maruah negara atau apa..tetapi ini soal keadilan dan maruah negara memang telah tercemar kerana isu ini.

Anonymous said...

Salam Bro,apa yang ditunggu lagi? Heret Najib ke mahkamah.Jangan sorong tarik lagi.Kita mesti sumbat Najib ke dalam penjara.Kalau lambat kita bertindak,nanti selepas PRU 13,perkara ni dah sejuk.Saya sokong anda dedahkan ini semua.Kalau kita dah dedahkan tapi tak bertindak,nanti musuh kita kata kita tarak telur.Malulah kita.

Anonymous said...

Persoalannya ialah kita ingin mengetahui siapa dalang disebalik pembunuhan Altantuya. Di samping itu, kita ingin mengetahui kenapa dia dibunuh. Kes pembunuhan Altantuya disyakki ada kaitan dengan pembelian kapal selam Scorpene. Oleh kerana mahkamah di Malaysia gagal merungkaikan persoalan ini maka perkara tersebut terpaksalah dibicarakan di mahkamah Perancis kerana ia ada kaitan dengan negara tersebut.