Monday, June 25, 2012

GEMPAR!!! Gambar Altantuya di Perancis disebarkan, gambar Najib menyusul?


Siasatan polis mendapati penterjemah Mongolia, Altantuya Shaariibuu tidak pernah memasuki Perancis 1999-2006, tetapi gambar yang diterbitkan pada tahun 2007 menunjukkan sebaliknya, kata satu laporan.

Dalam pada itu perlu juga kita ketahui bahawa bapa Altantuya, Setev Shaariibuu telah menyatakan dalam satu sidang akhbar yang dihoskan oleh Suaram di Kuala Lumpur bahawa visa anak perempuannya ke Perancis telah dikeluarkan di Kuala Lumpur di bawah nama itu "Amina Abdullah".

Seorang penganalisa politik yang enggan dikenali berkata..


That just because the records do not show her entering France, it did mean that she was not there. “Strange things can happen when it involves people of power,” he told FMT.

“But one thing is for certain: the ‘curse’ of that slain woman continues to haunt Malaysia, and more importantly, [Prime Minister] Najib [Tun Razak],” he said. 

Tatkala penyiasatan polis Perancis telah mendedahkan bahawa Altantuya Shaariibuu, tidak pernah memasuki Perancis 1999-2006, terdapat gambar-gambar yang diambil di Paris yang disiarkan beberapa tahun lepas, yang menyatakan sebaliknya.

Satu laporan mengenai penyiasatan polis Perancis telah disiarkan oleh portal berita dalam talian Free Malaysia Today (FMT) dalam artikel yang bertajuk 'Prench probe: Altantuya never entered France'.


Laporan itu diterbit berdasarkan dokumen sulit penyiasatan yang dikemukakan kepada siasatan kehakiman Perancis itu yang sedang mencari dakwaan rasuah yang dibayar di dalam perjanjian kapal selam Scorpene pada 5 Jun 2002 antara firma pertahanan Perancis DCNS dan kerajaan Malaysia.


Walau bagaimanapun, pada tahun 2007, satu siri gambar yang disediakan untuk Asia Sentinel oleh Syed Abdul Rahman Al-Habshi, bekas konsul kehormat Mongolia di Malaysia, memberitahu bahawa buat Altantuya, "ini adalah perjalanan untuk hidupnya ke Eropah".


Menurut portal berita Hong Kong, Syed Abdul Rahman telah enggan menyatakan dari mana sumber gambar tersebut muncul. Mereka dipercayai telah menemui barang milik Altantuya selepas dia dibunuh, menurut Asia Sentinel dalam sebuah artikel yang bertajuk 'Who was Altantuya Shaariibuu?', yang ditulis oleh John Berthelsen pada 5 Disember tahun yang sama.


"Jika anda pergi ke laman Asia Sentinel, anda akan melihat gambar Altantuya berdiri di depan kedai Louis Vuitton, Buddha Bar, Cathderal Notre Dame dan seluruh lokasi lain di Paris," komen Berthelsen kepada Malaysiakini.




Berthelsen, bekas wartawan Asia Wall Street Journal di Malaysia, juga berkata keluarga Altantuya telah enggan mengulas lanjut mengenai gambar-gambar tersebut.


Walau bagaimanapun, pada bulan April tahun ini, bapa Altantuya, Setev Shaariibuu memberitahu satu sidang akhbar yang dihoskan oleh Suaram di Kuala Lumpur bahawa visa anak perempuannya ke Perancis telah dikeluarkan di Kuala Lumpur di bawah nama itu "Amina Abdullah" dan bahawa dia telah sepatutnya untuk memasuki Paris selepas terbang ke Jerman.

Amaran dakwaan foto Altantuya-Najib

Laporan FMT berkata bukti terbaru dari penyiasatan polis Perancis menimbulkan amaran pada kewujudan gambar wanita Mongolia itu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib dan sekutu rapat beliau, Abdul Razak Baginda di Paris, yang didakwa diambil di antara 2004 dan 2006.

Gambar yang dikatakan telah dikenali pasti pada perbicaraan pembunuhan Altantuya semasa kenyataan saksi yang juga sepupunya Burmaa Oyunchimeg, yang telah menemani Altantuya ke Kuala Lumpur untuk memeras wang komisen yang dijanjikan daripada Abdul Razak.


Gambar tersebut adalah bukan antara harta benda Altantuya selepas tubuhnya - dibungkus ke dalam bit beserta bahan letupan tentera gred C4 - dijumpai dalam satu kawasan pembersihan hutan di Shah Alam pada Oktober 2006.


Dua pegawai polis yang pernah menjadi pengawal peribadi Najib Altantuya telah disabitkan dengan pembunuhan Altantuya dan dihukum mati.


Mereka kini menunggu rayuan mereka.

Abdul Razak juga didakwa bersubahat dalam pembunuhan Altantuya, tetapi beliau telah dibebaskan tanpa dipanggil membela diri.

FMT melaporkan bahawa kertas siasatan Perancis polis mendedahkan bahawa Najib Altantuya - yang merupakan Menteri Pertahanan pada masa itu - dan Razak Baginda, berada dalam lawatan rasmi ke Paris dari 16 Jun hingga 18 pada tahun 2000.


Dokumen tersebut boleh di muat turun di (
SINI )

Najib juga melawat Perancis pada Julai 2001, Julai 2003, Jun 2005 dan Oktober 2007 tetapi ia adalah mungkin bahawa Najib dan rombongannya telah memasuki Perancis melalui saluran diplomatik, kata laporan FMT.


Pegawai gergasi pertahanan milik kerajaan DCNS juga telah memaklumkan kepada polis Perancis bahawa mereka tidak pernah bertemu dengan orang yang dinamakan Altantuya dan tidak tahu yang dia hadir semasa rundingan untuk perjanjian Scorpene, kata laporan itu.


Dokumen-dokumen sulit juga menimbulkan persoalan tentang peranan Altantuya sebagai penterjemah bagi perjanjian itu sejak pegawai DCNS juga telah memaklumkan kepada polis Perancis bahawa rundingan untuk kapal selam telah dilakukan di Malaysia, bukan di Perancis.


"Satu bekas pengurus jualan rasmi DCNS di Malaysia, Fredric Faura - memberitahu penyiasat Perancis bahawa rundingan telah dijalankan dalam bahasa Inggeris, tidak dalam bahasa Perancis, jadi tidak perlu bagi seorang jurubahasa," FMT ditambah dalam laporannya.


"Tambahan pula, Altantuya tidak bercakap Perancis, jadi dia tidak dapat bertindak sebagai jurubahasa Bahasa Inggeris-Perancis."


Seterusnya sila sambung bacaan anda di (
SINI

ASD

2 comments:

Anonymous said...

Dari petikan diata ada beberapa perkara yang boleh diteliti atau diaudit kebenarannya....
i. Visa hanya boleh di keluaran di negara pelawat itu sendiri... mungkin ada perlanggaran undg2 bilamana visa Altantuya dikeluarkkan dari Msia.
ii.Penggunaan nama Amina Abdullah.. palsu atau benar... pemalsuan dokumen dan penyamaran adalah satu kesalahan.
iii. Jika visa dikeluarkan di Msia bagaimana status kewarganegaraan Altantuya... pihak imagresen harus bertanggungjawwap dalam menjelaskan perllaksanaan SOP.
iii.Dinyatakan beliau tidak tahu berbahasa Franch semak dokument tuntutan perbelanjaan pembelian adakah wujud tuntutan bayaran dalam hal ini.
iv.DCNS menyatakan rundingan pembelian di Msia maka tidak harus ada caj2 perjalanan dsb bagi bagi urusan rundingan di Paris..jabatan Audit wajib menyiasat...

...diharap banyak lagi pendedahan yang awam perlu tahu bagi menjelaskan keteluusan dalam urusan perbelanjaan negara dan SOP badan2 eksekutif dilaksanakan dengan betul dan tepat...ab-mt

Anonymous said...

"That just because the records do not show her entering France, it did mean that she was not there.".....
Walaupun rekod tak menunjukkan Altantuya tak masuk dan keluar Malaysia.....ttp kenyataan nyawa Altantuya telah melayang keluar di Malaysia......jadi itu kene tanya Najib......dan Najib kene jawab......