Saturday, August 11, 2012

HARI ATAU LEPAS RAYA!!! Lebih ramai akan tinggalkan BN - Anwar



Lebih ramai ahli parlimen dari Sabah akan mengikuti jejak Lajim Ukin dan Wilfred Mojilip Bumburing keluar dari Barisan Nasional (BN) dan menjajarkan diri mereka kepada Pakatan Rakyat?

Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim hari ini di Kuching membayangkan bahawa "pengumuman menarik" boleh dijangka kerana beliau percaya "mereka (ahli parlimen Sabah) mempunyai sebab untuk meninggalkan BN."

"Harapkan pengumuman yang menarik. Tetapi anda tahu gaya saya, bahawa mereka mengumumkan, dan pengumuman itu tidak datang dari saya.


"Saya akan berangkat esok (hari ini) Sabah dan kemudian Kota Bharu, jadi anda menunggu. Lajim dan Wilfred menyertai kami kerana mereka komited kepada reformasi kami dan menyokong perjuangan Pakatan Rakyat, "katanya kepada sidang akhbar di sebuah hotel di sini.


Lajim, yang turut hadir, berkata peluang adalah tinggi bahawa beberapa bekas rakan sejawat beliau akan meninggalkan BN tidak lama lagi.

Apabila ditekan sama ada apa-apa pengumuman akan dibuat pada hari ini, beliau berkata: "Mungkin esok atau selepas Hari Raya."


Lajim, yang merupakan Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan sebelum dia berhenti BN baru-baru ini, berkata ia adalah "tidak begitu sukar keputusan" untuk berhenti BN, yang beliau sifatkan sebagai gabungan politik yang dibenarkan penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan.


"Kami mahu kerajaan persekutuan untuk mengambil maklum dan menyelesaikan masalah di Sabah, tetapi selepas 18 tahun banyak isu kekal tidak diselesaikan.


"Jika satu pihak tidak dapat menyelesaikan masalah, apa yang untuk kita menunggu lagi? Oleh itu, kita beralih kepada pihak lain, yang boleh membantu rakyat dan bukan untuk kepentingan peribadi saya."


Beliau menambah bahawa dia melepaskan beberapa portfolio dalam BN demi rakyat Sabah.


"Bagi saya, orang kira lagi, dan saya perlu menjawab kepada rakyat Sabah."


Lajim keluar semua jawatan parti dalam Umno, tetapi beliau masih ahli parti walaupun ini mungkin tidak lama kerana beliau baru-baru ini telah diberi dengan surat tunjuk sebab mengapa dia tidak patut dipecat.


Suruhanjaya Diraja Siasatan (RCI) baru-baru ini yang ditubuhkan di Sabah, Lajim menjawab: "Kami menunggu pengumuman oleh (Perdana Menteri) Najib."

Najib terpaksa berulang-alik ke Sabah dan Sarawak untuk meredakan keadaan


Sementara itu, Anwar menyatakan dengan jelas bahawa parti-parti komponen Pakatan PKR, DAP dan PAS telah bersetuju untuk menerima Lajim dan Wilfred untuk bertanding di bawah tiket Pakatan datang pilihan raya umum ke-13.


"Mereka telah menerangkan mengapa mereka mahu meninggalkan BN, dan kami mengalu-alukan mereka. Pada dasarnya, kita, bersama-sama dengan PAS dan DAP, telah mencapai persetujuan tentang mereka bertanding di bawah tiket Pakatan. "

No comments: