Monday, September 3, 2012

PANAS!!! Konspirasi Taib Mahmud singkir James Masing direstui Najib?


Ini berita terkini pergolakan politik yang diperolehi dari Bumi Kenyalang.

Khabar angin kini bertiup kencang ekoran rancangan untuk 'membunuh' karier politik Menteri Kanan James Masing dan calon Parti Rakyat Sarawak (PRS) dalam pilihan raya umum akan datang, timbul berikutan mesyuarat rahsia antara parti kontroversi baru Parti Pekerja Sarawak (SWP) dan Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) baru-baru ini.


Spekulasi tersebar bahawa kedua-dua SWP, didakwa 'ditaja' oleh Ketua Menteri Taib Mahmud, dan SPDP, diketuai oleh William Mawan, telah menjalin pakatan rahsia.


Khabar angin tersebut telah mendapat momentumnya berikutan pembelotan ADUN Meluan, Wong Judat dari SPDP.


Judat telah dilantik sebagai naib presiden SWP walaupun peletakan jawatannya dari SPDP masih belum diluluskan.


Khabar angin 'pakatan rahsia' semakin terserlah apabila Judat membawa lebih daripada 90 pemimpin akar umbi SPDP dan ahli termasuk 33 Tuai Rumah (ketua rumah panjang) - yang mewakili kira-kira 3,000 ahli SPDP daripada Meluan dan Pakan - mengadakan mesyuarat rahsia dengan presiden SWP Larry Sng.


Butiran mesyuarat rahsia tersebut masih tidak diperolehi setakat ini.


Walau bagaimanapun sumber dari Sarikei berkata bahawa mesyuarat itu memberi tumpuan bukan sahaja kepada mengalahkan Joseph Salang, penyandang kerusi parlimen Julau dan naib presiden PRS, tetapi juga bagaimana untuk 'membunuh' PRS di lima kerusi parlimen yang diperuntukkan kepada parti itu.


PRS kebiasaannya diperuntukkan enam kerusi Parlimen.


Parlimen tersebut adalah Julau, Selangau, Kanowit, Hulu Rajang, Lubok Antu dan Sri Aman.


SWP telah bersumpah untuk bertanding di kesemua kerusi PRS dalam pilihanraya umum ke-13.


Meluan dan Pakan yang adalah kubu kuat SPDP berada di bawah kawasan Parlimen Julau, parlimen yang kini dipegang oleh Salang.


Dendam politik


Seorang pemimpin kanan PRS, yang enggan namanya disiarkan, berkata bahawa 'bukti' lain wujudnya konspirasi SWP-SPDP adalah desakan Sng bahawa SWP adalah entiti yang mesra Barisan Nasional.


SWP telah menegaskan bahawa ia adalah rakan kepada PBB, SUPP dan SPDP, tetapi tidak dengan PRS.


Pemimpin ini berkata satu perancangan rahsia SWP digunakan untuk menggulingkan PRS dan menggantikan parti itu ke dalam BN.


Masing sering bercakap mengenai sabotaj terhadap partinya dengan parti komponen BN.


Beliau tidak menamakan parti tetapi penganalisis politik negeri percaya bahawa dia merujuk kepada SPDP.


Kedua-dua pihak dikatakan mempunyai sejarah hubungan dingin.


Sementara itu apabila ditanya mengenai khabar angin konspirasi, Sng mengetepikannya dan mengatakan bahawa SWP mengalu-alukan sesiapa sahaja "termasuk mereka dari BN" berkongsi perjuangan politik bersamanya.


"Kami adalah mesra BN. Kami mesra dengan PBB, SUPP dan SPDP, tetapi malangnya tidak dengan PRS, "katanya kepada pemberita selepas mengaku Judat sebagai ahlinya.


Walaupun menolak cakap-cakap bahawa SWP bertujuan untuk menggantikan PRS dari BN, dia bagaimanapun berkata: "Saya memberitahu anda kami berhasrat untuk menang dalam enam kerusi, dan apabila keputusan pilihan raya diketahui, maka kami (sahaja akan) menentukan sama ada memutuskan untuk menyertai Barisan Nasional. "


Tangan Taib?


Sng juga menafikan bahawa niat SWP terhadap PRS berdasarkan dendam peribadi.


"Kami tidak mempercayai dendam peribadi apabila kita memilih untuk bertanding menentang PRS. Kita tidak mengambil politik peribadi.


"Matlamat kami adalah untuk mewakili orang-orang yang berada di bawah diwakili kami selama ini.


"Kami melihat fakta dan keperluan rakyat. Jika kita merasakan bahawa rakyat di bawah diwakili atau kita merasakan bahawa perkara-perkara yang tidak dilakukan dengan betul kita akan berjuang untuk rakyat, "katanya.


Sng juga mengenepikan soalan mengenai spekulasi bahawa Taib adalah dalang di sebalik pembentukan SWP.


Taib dilaporkan mempunyai tempat selesa untuk Sng.


Walaupun kontroversi yang mengaitkan Sng, beliau masih dikekalkan dalam kabinet negeri.


Sng dipecat daripada PRS pada tahun 2009, tetapi Taib mengabaikan keputusan parti itu dan melantik Sng untuk beberapa jawatan penting.


Bagaimanapun Taib menghalangnya sehingga pilihan raya negeri tahun lepas atas nasihat Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN, Najib Altantuya.


Malah, selepas pilihan raya, Sng yang tidak dibenarkan untuk bertanding, dikekalkan oleh Taib dalam pentadbiran negeri beliau sebagai Menteri Khas untuk menasihatkannya mengenai Hal Ehwal dan Pembangunan Belia.


Walaupun sokongan Taib kepada Sng tinggi, Masing sengaja digagalkan setiap kali tawaran untuk bertanding pada pilihan raya negeri April lepas termasuk 'restu' Najib Altantuya sendiri.


Permohonan Sng untuk menjadi calon BN untuk kawasan beliau di Pelagus juga telah ditolak oleh Najib Altantuya.


PRS akhirnya kehilangan Pelagus kepada calon Bebas, George Lagong yang merupakan bapa saudara Sng dan sekarang menjawat jawatan timbalan presiden SWP.


SWP bersedia untuk pemilihan


Sementara itu, Sng berkata sambutan akar umbi kepada SWP adalah positif, menunjukkan bahawa rakyat tidak sabar-sabar untuk mengetahui pendirian partinya.


"Jika pilihanraya akan dipanggil esok, SWP bersedia untuk itu. Dan sebagai pemimpin parti saya sendiri akan membawa ia ke dalam pilihan raya.


"Kami mempunyai senarai calon - sekurang-kurangnya dua nama telah disenarai pendek bagi setiap bahagian pilihan raya. Kami bagaimanapun, memuktamadkan senarai pada mesyuarat yang akan datang, "katanya.


Walaupun Judat berkemungkinan untuk bertanding menentang Salang di Julau, Sng disebut-sebut untuk bertanding menentang Joseph Entulu, timbalan presiden PRS di parlimen Selangau.


Bagi Kanowit, nama pensyarah Ellison Ludan sering disebut.


Lawannya berkemungkinan besar penyandangnya, Aaron Dagang dari PRS.


ADUN Pelagus George Lagong atau anaknya disebut-sebut untuk bertanding di Hulu Rajang, manakala Jonathan Jalin, bekas pegawai polis adalah salah satu calon-calon yang mungkin bagi Parlimen Lubok Antu.


Bagi Parlimen Sri Aman pula, nama Lawan Donald telah sering disebut.


Beliau telah dilihat semakin rapat dengan pemimpin SWP.


JALAN PULANG 

No comments: