Wednesday, October 3, 2012

BAJET 2013!!!Pakatan tawar penyelesaian masalah, Be End tawar rasuah untuk rakyat

Oleh KELAH TIMES
 
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgYcF6TctpTCoMD736TblWbdln9YqiOGjh-vqxb3I-fBBwvMcXrIPa8pfhBSzOus7C64-7SLLAYE3NXgmpkj9fClECZFI3KLqEDaxIKTzrNZizX1J2qjSak5LVHRlTQgC-kvRtQrAPQIcUu/s320/umno-rasuah.jpg 
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak @ Najibul Khauf membentangkan belanjawan negara bagi tahun 2013 pada hari Jumaat 28 September.

Ini merupakan bajet yang ke empat yang dibentangkan di Dewan Rakyat sejak memegang tampuk pentadbiran negara pada April 2009 dan semua pihak mengira kemingkinan besar ia adalah pembentangan bajet yang terakhir untuk dirinya dan Be End.

Ini adalah bajet pilihan raya kerana ini adalah bajet terakhir sebelum Pilihan Raya Umum ke 13 yang bakal diadakan bila-bila masa sahaja dari sekarang hingga April tahun depan, jika tidak kerana PRU tidak mungkin bajet yang lebih berupa 'rasuah untuk rakyat' ini dibentangkan.


Program serta projek pembangunan bagi kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara perlu diteruskan walaupun rakyat bakal memilih parti mana yang bakal menerajui kerajaan untuk tempoh lima tahun akan datang, cuma jika BN terus menguasai maka tentulah ia tidak sehebat Pakatan kerana terbukti BN dan korupsi tidak dapat dipisahkan.


Pakatan sentiasa yakin sokongan padu rakyat kerana ia tidak perlu berbohong mengenai rekodnya yang cemerlang di empat buah negeri jika dibandingkan dengan negeri yang dikuasai BN.


Jika belanjawan kali ini dianggap kononnya pro-rakyat adalah kerana Datuk Seri Najib mahu merasuah rakyat bagi mengekalkan kuasa, supaya dengan kekuasaan itu ia memberi manfaat besar diri, isteri, keluarga serta kroni.

Setakat ini Perdana Menteri telah berbohong dalam banyak perkara kepada rakyat sejak melafazkan sumpah jawatan dahulu.

Inilah yang menjadi jurang perbezaan yang amat ketara antara Pakatan dan BN yang sedang meniti hari nazaknya.


Jika dilihat daripada kemelut dalaman UMNO, kegagalan kerajaan negeri BN Pahang, Terengganu, Melaka, Johor dan Sabah membekalkan air bersih kepada rakyat, usaha menumbangkan najib oleh puak Muhyiddin dan sikap rasis, sombong dan bongkak yang ditunjukkan oleh MCA, tidak silap kalau dikatakan BN hanyalah satu pakatan untuk menipu rakyat.


Sementara DS Anwar mengorak langkah dan menyusun strategi rapi untuk meningkatkan tahap pendapatan rakyat dan negara di tahun-tahun mendatang, Najib pula tidak segan silu menabur janji-janji manis, auta dan putarbelit yang banyak membelit masadepan politiknya sendiri.


Memang Bajet 2013 bunyinya sedap didengar dan apabila dibaca janji-janji mereka oleh golongan kurang berfikir, ada juga yang terpikat dan terpangaruh.


Namun hakikatnya adakah semua strategi Bajet 2013 yang dibuat Najib hanya akan menambah beban hutang negara, menjadikan rakyat mundur dan malas kerana kaedah memberi ikan bukannya joran atau peralatan menangkap ikan.


Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli ingin menjadi harga kereta murah. ia mkunasabah untuk dilakukan kerana selama ini duit AP yang berbilion itu bukan dinikmati oleh kerajaan atau rakyat, sebaliknya hanya masuk poket para pemimpin UMNO yang diberi anugerah AP.


Jika jumlah kereta sudah sesak di jalan raya, kerajaan terpaksa pula membina lebih banyak jalan dan lebuh raya untuk mengatasi kesesakan. Aliran tunai bergerak laju dan ekonomi negara akan bertambah rancak.


Apa yang dibuat Najib dan BN dengan pemberian rasuah tunai kepada rakyat akan memberi kelegaan jangkapendek kepada rakyat, tetapi untuk jangka masa panjang ekonomi negara akan hancur. Apa yang dibuatnya hanya memberi 'nikmat sementara' ibarat memberi dadah kepada rakyat. Nikmat memang terasa tapi percayalah ekonomi negara akan hancur dengan strategi bodoh bajet rasuah Najib Al-Khauf ini.Kedah La

No comments: