Wednesday, October 10, 2012

SELEPAS 55 TAHUN!!! Rakyat terima 5 sen, pemimpin UMNO belasah berjuta-juta

Kita tertanya-tanya berapa banyak lagi penghinaan terhadap majoriti rakyat Malaysia yang boleh diterima lagi sebelum Rakyat sedar mendapati  mereka telah memberi masa yang banyak untuk Barisan Nasional.

Selepas 55 tahun Bn merampas kekayaan negara, 26 juta rakyat Malaysia dibebani dengan hutang sebanyak RM502.4 bilion atau 53.7% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) tahun ini.

Ramai pakar ekonomi percaya bahawa kita telah pun melanggar siling hutang negara apabila Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri,
Mukhriz Mahathir telah muncul "sengaja" bocor keluar beberapa maklumat yang membimbangkan semasa berucap kepada pelajar-pelajar baru di Universiti Utara Malaysia (UUM) pada Sept 6, 2012.

Dalam cubaan beliau untuk memberi gambaran ekonomi negara yang cerah, Mukhriz mendakwa bahawa negara berada pada landasan pertumbuhan yang betul kerana pengurusan kewangan "bijaksana", tanpa pergantungan ke atas pinjaman yang berat di luar negara.

"Kerajaan mempunyai kira-kira RM800 bilion dalam pinjaman.  Daripada angka ini, pinjaman asing adalah hanya 17%.  Sebahagian besar adalah dari institusi kewangan tempatan, " TheEdge melaporkan Mukhriz sebagai berkata.
Dan sekarang ini, hutang persekutuan seperti yang dinyatakan dalam Bajet 2013 yang sebenarnya pada RM502.4 bilion atau RM800 bilion?

Logik cacat
Hujah Mukhriz juga menjadi cacat apabila dia cuba untuk menjustifikasikan pengurusan kewangan yang baik dengan membezakan antara pinjaman domestik dan asing.

Hutang adalah hutang.  Ia adalah masih apa yang anda berhutang, tidak lebih, tidak kurang.
Keborosan Rosmah
Dan untuk pertama kalinya dalam 55 tahun, dan dalam tempoh setahun, kerajaan BN mengumumkan pelbagai pemberian wang tunai kepada individu yang berkelayakan, dalam samaran membantu golongan berpendapatan rendah rakyat Malaysia.

Pemberian itu jelas satu usaha untuk mendapat sokongan Rakyat yang sedang resah berjuang untuk memenuhi permintaan keperluan harian.

Membeli undi
Jelas sekali, kerajaan BN terpaksa untuk memberi pemberian wang tunai seperti yang pernah berlaku sebelum ini kerana mereka takut kehilangan mandat rakyat untuk kekal berkuasa selepas Pilihan Raya Umum ke-13.

Secara umumnya, pimpinan Umno-BN tidak mampu untuk mengubah atau melakukan pembaharuan untuk memenangi semula sokongan rakyat Malaysia.  

Sebaliknya, ramai yang menjangkakan BN akan melaksanakan perkara yang lebih teruk lagi untuk Rakyat, jika mereka menang lagi.


UmnoBn seperti kata Mahathir 'Syaitan Yang Dikenali'
Bernilai hanya 5 sen setiap hari untuk selama 55 tahun yang lalu
Merujuk kepada dua pemberian BR1M tunai yang berjumlah RM1, 000 kepada setiap rakyat Malaysia yang berkelayakan.  Anda membahagikan jumlah ini dengan 55 tahun yang BN telah memerintah Malaysia dan anda akan mendapat 5 sen sehari!

RM1,000 dibahagi 55 tahun = RM18.18 setahun
RM18.18 dibahagi 365 hari (1 tahun) = 5 sen sehari

Secara matematik, ini adalah betul, dan jadi ia masuk akal.  Kesimpulannya, "Rakyat telah ditipu, adakah akan terus ditipu?  Pilihan ditangan anda ... “

Rasuah & muflis
Rakyat dapat melihat melalui kelicikan pemimpin-pemimpin UmnoBn yang telah menyapu bersih sehingga beratus-ratus bilon ringgit dalam bentuk kontrak, dan mengosongkan peti simpanan negara dengan ratusan skandal kewangan.

Sekarang, adakah Rakyat boleh melihat mengapa kita sedang menuju ke arah Greece sebagai sebuah negara yang rasuah dan bankrap?  Adakah Rakyat mampu menunggu dan membiarkan selama 55 tahun lagi dengan pemerintahan Bn yang dipimpin Umno?

Bagi kami anak-anak muda, sudah tidak mampu menerima penghinaan UmnoBn bahawa undi Rakyat hanyalah berbaloi dengan nilai 5 sen dalam pilihan raya umum akan datang. -
Reformasi Anak Muda

2 comments:

Anonymous said...

pinjaman luar kene audit betul2...pinjaman dalaman(domestik)...kener audit betul2 setelah diluluskan/dibenarkan oleh pemimpin parti syaitan.....ada audit pun mcm tak der audit......

Anonymous said...

Kiraan tu betul kalo bantuan rm1000 diberi kepada setiap rakyat.
Tapi kaedah pemberian kan mengikut pendapatan seisi rumah bawah rm3000 baru boleh dapat bantuan. Dalam sebuah rumah ada berapa orang?
Katalah purata sebuah rumah ada 5 orang. Maksudnya setiap rakyat dapat kurang daripada 1 sen!
Wow sungguh bermurah hati kerajaan Be End!