Wednesday, October 17, 2012

TERKINI!!! Bukti perbicaraan Skandal Scorpene terbongkar, UMNO nak nafi lagi...


Beberapa minggu lalu, pencacai Umno termasuk Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan polis menyerbu pejabat Suara Rakyat Malaysia (Suaram) cuba mencari apa saja bukti bagi menakut-nakutkan NGO tersebut dari meneruskan pembongkaran skandal komisen kapal selam kelas Scorpene yang membabitkan perdana menteri Najib Altantuya.

Puas mencari namun nampaknya tiada apa yang dapat menghalang Suaram dari terus membongkar dan mendedahkannya kepada umum.

Tidak lama kemudian, Umno dan Barisan Nasional (BN) mendakwa bahawa tiada perbicaraan berlangsung di Paris, Perancis seperti yang didakwa Suaram menerusi satu kenyataan yang dibuat bekas pendakwaraya negara itu, Yves Charapenel.

Namun, untuk membuktikan bahawa kenyataan Charpenel itu silap, salah seorang peguam yang berhujah di hadapan dua hakim yang mendengar kes tersebut pada Mac lalu, Fadiah Nadwa Fikri tampil dengan satu lampiran faksimili yang dihantar dari Paris.

Fadiah memuat naik gambar lampiran tersebut menerusi akaun Twitter miliknya sebentar tadi (gambar atas).

Faksimili lampiran muka surat dua dari tiga helaian tersebut dihantar kepada Pengerusi Suaram, Kua Kia Soong itu bertarikh 11 April 2012 dan dialamatkan kepada peguam Suaram di Paris, William Bourdon yang dihantar pulang dari KLIA ke Paris pada Julai tahun lalu.

Hakim tribunal Grande de Instance di Paris, Roger le Loire yang menjadi salah seorang hakim tribunal tersebut mengesahkan bahawa Suaram masih salah satu pihak yang menuntut dalam perbicaraan tersebut.

Surat tersebut ditulis dalam Bahasa Perancis dan terjemahannya dalam Bahasa Inggeris dilakukan seorang lagi peguam yang dilantik, Joseph Breham.

JALAN PULANG


KENYATAAN MEDIA: 17 OKTOBER 2012


SIASATAN Scorpene:
SUARAM menjelaskan maklumat yang salah dan MENDUSTAKAN

"... Siasatan setakat ini telah memberikan keterangan yang mencukupi untuk menuding jari kami pada pegawai-pegawai Malaysia dalam siasatan kehakiman ..."
Joseph Breham, peguam Perancis

SUARAM telah diletakkan di bawah pengawasan luar biasa tidak kurang daripada 6 agensi kerajaan dalam beberapa bulan kebelakangan ini, dan disiasat untuk pelbagai dakwaan salah laku. Pemimpin dan kakitangan utama SUARAM telah berkali-kali diminta ke pejabat Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan disiasat oleh polis di bawah Seksyen 112 Kanun Tatacara Jenayah (CPC).

Walaupun agensi-agensi ini telah bekerja berlebih-lebihan untuk mencari kesilapan yang tidak wujud, SUARAM terus menjadi sasaran serangan berterusan oleh NGOs dan kumpulan pro-kerajaan yang sama, kejam syaitan dan dibicarakan dalam media arus perdana untuk pelbagai salah laku yang didakwa; ketua yang kami hubungan yang luas dengan kepentingan asing, menjadi penerima Soros dan sumber-sumber lain dana asing serta mendaftarkan diri sebagai syarikat bukan masyarakat.

Pentadbiran Barisan Nasional telah pergi ke media untuk menjatuhkan SUARAM dan merendahkan imej kita di mata rakyat Malaysia.

Seperti yang telah sentiasa menjadi kes, banyak condong media arus perdana kami, telah hampir tidak pernah diterbitkan hak kami reply, dan kita mengalami Meal laporan tidak berasas yang diterbitkan oleh mereka. Untuk organisasi hak asasi manusia agak kecil, yang telah wujud selama lebih daripada 23 tahun,  serangan seperti yang tidak seimbang dan membuli mencerminkan pemikiran pentadbiran tidak selamat dan terdesak, dalam masa sama mendiamkan suara-suara kritikal dalam memimpin sehingga Pilihanraya Umum.

Minggu lepas bagaimanapun telah menyaksikan serangan ke atas anjakan SUARAM daripada salah laku pelbagai dakwaan kami, untuk sesuatu yang lebih spesifik: Kes Scorpene. Jadi sebab sebenar untuk gangguan dan ugutan telah akhirnya muncul. SUARAM sedang dihukum dan dicerca untuk peranan sebagai pemberi maklumat dalam kes Scorpene. Sebaliknya menyiasat aduan, SUARAM sedang disiasat sebaliknya.

Dan apa cara yang lebih baik daripada mempunyai bekas Ketua Perancis Pendakwaan, Yves Charpenel yang berada di bandar untuk persidangan, untuk mengatakan bahawa terdapat "tiada percubaan" di Perancis.

Untuk memudahkan rujukan, penyata Encik Charpenel diterbitkan semula dalam perkara-perkara berikut: -

"... Media di Malaysia harus dapat membezakan antara khabar angin dan fakta-fakta, dan antara penyiasatan dan perbicaraan ..."

"... Saya sedar tentang semua kekecohan itu ditendang oleh media tertentu (organisasi) di Malaysia sejak ini tetapi apa yang boleh saya katakan adalah bahawa ini adalah tidak lebih daripada percubaan oleh media ..."

"... Satu percubaan adalah percubaan dengan semua peraturan. Penyiasatan adalah perkara yang lain ... "

Kami ingin mengkategorikan menjelaskan kedudukan kami dalam perkara-perkara berikut: -

1. Ia adalah satu fakta bahawa siasatan ke atas skandal Scorpene telah dimulakan. Ia bukan khabar angin;

2. Semua kenyataan sebelumnya yang dikeluarkan oleh SUARAM telah menggunakan istilah "siasatan kehakiman" dan "penyiasatan jenayah" silih berganti;

3. Pada masa yang material tidak SUARAM telah menggunakan istilah "percubaan" dalam penyata SUARAM kepada orang awam;

4. Perbicaraan adalah berbeza daripada penyiasatan;

5. Siasatan mengenai skandal Scorpene sedang dijalankan di Paris dan oleh cara tidak dijalankan oleh media di Malaysia apatah lagi dibicarakan oleh media di Malaysia;

6. Dalam semua pernyataan pada masa lalu, kami telah mengekalkan sangat jelas bahawa aduan yang difailkan oleh SUARAM pada akhir tahun 2009, telah membawa pendakwa Perancis untuk mencari bukti prima facie yang mencukupi untuk membolehkan siasatan untuk berpindah ke mahkamah terbuka untuk siasatan mendalam;

7. Satu siasatan kehakiman telah dimulakan pada 16 Mac 2012, dan SUARAM telah dijadikan suatu pihak sivil dengan kes itu;

8. Siasatan itu didengar di Tribunal Grande de Instance;

9. Dua hakim telah dilantik untuk mempengerusikan kes itu; Roger Le Loire dan Sergie Tournaire;

10. SUARAM telah memberi keterangan di hadapan hakim pada 19 April 2012;

11. Hakim-hakim siasatan / arahan mempunyai kuasa untuk menyiasat serta mendengar saksi sebagai sebahagian daripada tugas dalam mempengerusikan siasatan itu;

12. Satu senarai saksi Malaysia diserahkan kepada hakim yang berkata beliau akan membuat keputusan apabila memanggil saksi ini sebagai saksi peguambela;

13. Persekutuan Antarabangsa untuk Hak Asasi Manusia (FIDH) tidak mempunyai peranan dalam siasatan berterusan kehakiman seperti yang didakwa oleh Kelab Wartawan Muda Malaysia, walaupun SUARAM sebagai ahli dalam pakatan hak asasi manusia;

14. Encik Charpenel adalah bekas Ketua Pendakwaan;

15. Encik Charpenel telah tiada pengetahuan mengenai siasatan Scorpene;

16. Setakat ini, peguam untuk SUARAM telah tidak diberitahu oleh pendakwa bahawa siasatan Scorpene tidak akan meneruskan perbicaraan penuh;

17. Encik Charpenel telah tidak dilantik sebagai pendakwa untuk siasatan Scorpene;

18. Encik Charpenel telah mengulas mengenai perkara yang dia tidak biasa dengan dan oleh itu, tanpa merit dan autoriti.

Pada masa yang material tidak SUARAM telah menyesatkan rakyat Malaysia mengenai kemajuan dan fakta kes Scorpene, seperti yang didakwa oleh media BN.

Kami ingin menekankan bahawa sistem kehakiman Perancis berbeza secara meluas daripada sistem British / Komanwel, maka pemahaman yang betul diperlukan oleh rakyat Malaysia arif, untuk memahami perkembangan kes itu. SUARAM tidak akan menanggung tanggungjawab salah faham dan kekeliruan yang sengaja yang disebabkan oleh pelbagai pihak ke atas dgn hukum kes.

Unsur Utama dalam Kes
Sorotan dari Kertas Siasatan.


Bekas pengarah kewangan DCN, Gerarde Philippe Maneyas telah membuat tuntutan untuk 32 juta Euro yang didakwa digunakan untuk merasuah pegawai-pegawai Malaysia bagi pembelian daripada Scorpene. Kita tahu bahawa sekurang-kurangnya 32 juta Euro yang dibayar oleh Thales International (Thint) Asia untuk Terasasi.

Terdapat invois oleh Terasasi bertarikh 2000/01/10 untuk 100.000 Euro. Terdapat juga invois dari Terasasi ke Thint Asia, bertarikh 2004/08/28 untuk 359.450 Euro dengan nota tulisan tangan berkata: "Razak mahu ia tergesa-gesa."

Dengan undang-undang baru Perancis dan Konvensyen OECD terhadap rasuah di tempat selepas tahun 2002, pedagang senjata Perancis terpaksa mencari jalan untuk membayar komisen kepada pelanggan asing mereka. Kaedah yang digunakan adalah untuk mewujudkan "pembekal perkhidmatan" yang boleh "meningkatkan invois" untuk mengambil tempat komisen.

Negara perantara kemudiannya digunakan untuk memudahkan pembayaran. Syarikat-syarikat yang digunakan dalam kes Malaysia "Gifen di Malta, Eurolux di Luxemburg dan Technomar di Belgium. Antara ivoices terbongkar perbelanjaan perjalanan Baginda dan Altantuya ke Hong Kong dan Macau. Parlimen di Malta juga telah mempersoalkan kerajaan mereka untuk mendapatkan jawapan alih peranan Malta dalam kes ini.

Oleh itu, apabila syarikat negeri Perancis DCN menamatkan kontrak, Thales mengambil alih sebagai sebuah syarikat swasta, tidak melibatkan negeri. Thales International telah dilantik untuk menyelaras hubungan politik.

Suatu kontrak kejuruteraan komersial kemudiannya ditandatangani antara DCNI dan Thales, yang disebut sebagai "C5". Ia meliputi 30 juta Euro dalam kos komersial di luar negara. Satu lagi "perjanjian perundingan" telah ditandatangani pada tahun 2000 antara Thint Asia dan Terasasi untuk 2.5 juta Euro.

Walaupun kita telah diberitahu tentang Perimekar dan peranannya, terdapat telah menjadi senyap pin jatuh pada TERASASI syarikat lain. Menteri Pertahanan Zahid Hamidi menafikan mempunyai apa-apa pengetahuan mengenai syarikat ini dalam jawapan beliau kepada Parlimen Jun lalu. Pembayar cukai mempunyai kepentingan yang sah untuk mengetahui peranan TERASASI bagaimanapun, soalan-soalan penting berkaitan skandal Scorpene telah bertemu dengan senyap. Sehingga hari ini, kerajaan belum menjelaskan kepada awam peranan TERASASI yang sebenar. Mungkin 6 agensi pasukan petugas ditubuhkan untuk menyiasat SUARAM perlu menggunakan bahan-bahan penyelidikan dan mula mengkaji TERASASI.

Joseph Breham dalam sidang akhbar bersama kami di Bangkok, juga menemui bahawa dokumen rahsia telah ditemui di pejabat Thales, milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) mengenai cadangan yang dikaitkan dengan kapal selam. Adakah dokumen ini dijual kepada Thales dengan langsung tidak memperdulikan rahsia negara?

Soalan yang masih tidak terjawab.

Kewajipan Malaysia di bawah Undang-undang Konvensyen Pencegahan Rasuah PBB.

Malaysia sebagai penandatangan UNCAC sejak 2008, kini diwajibkan untuk bekerjasama dengan negara bangsa lain dalam mencegah, menyiasat dan mendakwa pesalah rasuah. Pihak Negeri terikat untuk memberi bentuk tertentu bantuan undang-undang bersama dalam mengumpul dan memindahkan bukti untuk digunakan dalam mahkamah dan mengekstradisi pesalah.

Satu trend yang menyeluruh dalam perjuangan menentang rasuah trans-sempadan bidang kuasa sejagat. Ini bermakna negara boleh membawa kepada percubaan dan mendakwa di negara itu mereka yang dituduh melakukan jenayah di negara lain.

Skandal kapal selam Scorpene menyediakan platform bagi bidang kuasa sejagat untuk diguna pakai. Dengan mengesahkan UNCAC, Malaysia telah memberi isyarat kepada dunia kesanggupan kami untuk mengemukakan kepada rangka kerja kerjasama antarabangsa.

Persoalannya ialah SPRM menendang-memulakan penyiasatan skandal Scorpene? Fakta penuh boleh diberitahu di Parlimen dan dikeluarkan kepada orang awam?

Serangan yang dilancarkan terhadap SUARAM, sebagai pemberi maklumat dalam Siasatan Scorpene adalah mencerminkan kerajaan terdesak yang telah menyedari magnitud dan kesan perjanjian Scorpene. SUARAM mengulangi keperluan untuk institusi awam di Malaysia untuk berfungsi secara bebas dan berkesan dalam mempromosikan tadbir urus yang baik dan memerangi rasuah.

Dikeluarkan oleh,

SUARAM

2 comments:

Anonymous said...

kalu tak percaya bhw siasatan dilakukan diperancis...DSAi telah menjemput peguam2 pernacis tu ke Malaysia....mereka akan buat taklimat ttg perbicaraan tu....oleh itu kalu nak info samada perbicaraan itu dijalankan tidak...kita dengar kata-kata peguam itu nanti......tapi jgn halang peguam2 tu datang ke Malaysia........

Anonymous said...

Sepina bila nak sampai oooiiii... lembab juga hakim dari Perancis tu eh. Dari bulan Jun sampai sekarang sepina tak sampai2... perbicaraan bawah pokok kot...!!!