Monday, October 15, 2012

TERKINI!!! Empat negeri Pakatan Rakyat terus dipuji Ketua Audit Negara!




Laporan Ketua Audit Negara 2011 yang dikeluarkan hari ini menunjukkan pengurusan fiskal yang baik oleh semua empat negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat iaitu Selangor, Pulau Pinang, Kelantan dan Kedah dari segi perolehan pendapatan.


Keempat-empat negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat itu terus mendapat pujian Ketua Audit Negara, Ambrin Buang berdasarkan petunjuk imbangan perolehan dan mengawal kadar hutang di samping berusaha meningkatkan pendapatan kerajaan negeri masing-masing.


Pulau Pinang yang diterajui DAP terus mendahului senarai dari segi pungutan hasil negeri, mencatatkan peningkatan sebanyak RM192.19 juta atau 46.8% berbanding dengan RM410.70 juta yang dicatat pada tahun 2010 manakala Selangor, negeri terkaya di Malaysia pula meningkat sebanyak RM62.50 juta atau 4% untuk tempoh yang sama.


Bagaimanapun, dalam pada itu, Kedah menyaksikan penurunan lebihan apabila ia mencatatkan peningkatan dalam perbelanjaan operasi kerajaan negeri walaupun meningkatkan hasil, tetapi laporan itu menyatakan bahawa pimpinan PAS, kerajaan negeri telah lebih atau kurang mengekalkan lembaran imbangan "memuaskan".


Tetapi negeri jelapang padi itu dianggap sebagai salah satu negeri paling miskin, masih jauh daripada mencapai had hutang yang dibenarkan, kata laporan itu.


"Komitmen kerajaan negeri untuk baki hutang awam kini berada pada RM2.60 bilion berbanding dengan RM2.61 bilion pada tahun 2010, ia adalah masih tinggi," ia membaca, sambil menambah bahawa Kedah mesti berusaha lebih untuk meningkatkan kutipan hasil.


Negeri yang kaya dengan sumber petroleum, Kelantan, juga mendapat prestasi memuaskan disebabkan oleh peningkatan dalam dana yang disatukan sebanyak RM86.17 juta atau 58.1% kepada RM234.47 juta berbanding dengan RM148.30 juta yang diperolehi pada tahun 2010.


Negeri yang dikuasai PAS ini juga menyaksikan pelaburan meningkat pada tahun 2011 iaitu peningkatan sebanyak RM95 juta daripada RM16.33 juta pada tahun 2010 kepada RM111.33 juta pada tahun 2011.


Prestasi penyata kewangan secara keseluruhan di negeri ini, di mana perolehan berbanding jumlah pengurusan dan perbelanjaan pembangunan bagi tahun 2011, mencatatkan peningkatan daripada defisit berjumlah RM171.70 juta pada tahun 2010 kepada RM141.53 juta pada tahun 2011.


Tetapi laporan Ketua Audit Negara menekankan pengurusan hutang yang longgar di Kelantan.


"Hutang awam meningkat sebanyak RM27.85 juta daripada RM1.11 bilion pada tahun 2010 kepada RM1.14 bilion pada tahun 2011. Tunggakan pembayaran balik hutang kepada kerajaan persekutuan juga meningkat daripada RM121.57 juta pada tahun 2010 kepada RM179.81 juta pada tahun 2011. "


Sementara itu, laporan itu menyatakan peningkatan yang ketara dalam prestasi agensi kerajaan negeri dengan kebanyakan undian "cemerlang" berbanding dengan 2010, walaupun Ketua Audit mencadangkan Kelantan dan Kedah untuk menyediakan lebih banyak latihan untuk pegawai bagi tujuan peningkatan kualiti sistem penyampaian.


Selangor dan Pulau Pinang telah dipuji kerana inisiatif mereka untuk meningkatkan prestasi pengurusan kewangan mereka.

10 comments:

Anonymous said...

Antara stratergi anwarinas untuk mengukuhkan pengaruhnya:
1. Menyanjung dan mempopularkan dap. Cuba ko tgk blog paspb ni, tak habis2 promosi dap + bnyk sgt gambar guan eng
2. Cuba menjaduhkan kredibiliti ulama.

Always Blasting Umno said...

Antara strategi pencacai umno untuk mengukuhkan pengaruh mereka di blog paspb:

1. Mengkomen tak berkenaan topik atau post langsung yang dibuat oleh blog paspb. Cuba kau tengok komen anonymous 01:01 di atas, tak habis-habis taip pasal dap dan Lim Guan Eng tapi post pasal Ketua Audit Negara puji negeri-negeri Pakatan Rakyat. Gambar dalam post pun bukan Guan Eng sorang je, ada sekali Nik Aziz, Khalid dan ustaz Azizan.

2. Cuba menjatuhkan kredibiliti diri mereka sendiri apabila komen-komen yang ditaip semuanya meroyan, melalak tak tentu pasal.

3. Taip pun tak betul, contoh macam anonymous 01:01 di atas, strategi dieja stratergi dan menjatuhkan dieja menjaduhkan. Boleh agaklah tahap pemikiran pencacai umno ni macam mana bila mereka menaip, LOW CLASS TYPING , yang sudah tentu datangnya daripada LOW CLASS BRAIN AND THINKING .

Anonymous said...

beruk umno begitulah

Ajib said...

apa kene mengena PASPB menyanjung DAP plak..kira ko menuduh Ketua Audit negara pun menyanjung DAP lar..tp bg aku xsalah kalau PASPB atau sesiapa sahaja utk menyanjung DAP..kerana setakat ini DAP jauh lebih dari UMNGOK dan sekutu2 syaitan yg dikenali..nie cerita berkenaan UrusTadbir yg dijalankan 4 negeri Pakatan yg sememangnya jauh lebih baik dari UMNGOK dan BE END..yg diiktiraf oleh Ketua Audit Negara..kan ke 4 4 org tu pemimpin negeri pakatan.ada masalah ker..ko skrg ada masalah kaum ke atau sememangnya ko x suka org yg lebih bagus dari puak2 umngok yg mantan pm kita sendiri pun ckp ramai yg bodoh.sblm ni pun yg tadbir penang sape..MCa gak kan..ko sanjung dia gak ke??? berfikir sebelum memberi komen..sesungguhnya tmpt utk syaitan2 yg dikenali adalah neraka jahannam selamanya

Anonymous said...

Penyokong umno mana paham isu ni.tu yg dia buat isu lain.duk ulang2 sebut dap.nak sebut mca tak boleh.takut dimurkai oleh mca.bila mca dh murka,terus keluaq BN.lingkup terus la umno.sebab tu diam je mca nak buat dan kata apa2.yg penting jangan murka dengan umno.kesiannya umno terpaksa bisu dengan mca kesayangan.

Anonymous said...

itulah dia robot UMNO dia dok ulang apa yang tuan dia ajar saja,tapi ni robot cetak rompak agaknya dok tersekat-sekat ulang benda yang sama kahkahkah

Hamdan Rukun said...

HE! HE!HE!

PASPB TAK DE BENDA NAK TULIS PASAL PARIT BUNTAR. DIA KENA TULIS BENDA LAIN SEBAB DIA SEDAR DAH NAK KANTOI...

Kpeh kpeh meriam buluh meletup said...

Gurkha UMNo tulah. Tak habis2 menyalak tak tentu pasal. Terang2 Ketua Audit Negara puji negeri2 Pakatan Rakyat... Gurkha UMNO dah hilang modal :p Tajuk artikel lain, tapi komen benda yg tak berkaitan. :p

Anonymous said...

hoi luncai bodoh, ko masuk la laman web pas parit buntar nak tgk berita parit buntar. bodoh tak boleh diajar,itulah setan yg dikenali

Anonymous said...

Barua UMNO masa sekolah dulu byk main. Ponteng kelas. Hisap rokok dlm toilet. Kacau perempuan sbb itu buta perut.
Klu mak dia tahu nak dpt Anak mcm tu dah tentu mak Dia rejam dlm loji tahi.
Nasihat untuk barua UMNO lain Kali beri komen biar bernas dan boleh diterima akal dikepala bukan dilutut.