Sunday, December 9, 2012

BUKAN SHAHRIZAT SAHAJA!!! Projek lembu rugi juga ada di Kedah zaman UMNO




Oleh: ZULKIFLI YAHAYA
(Nota Utara, Harakah)


Selepas Menteri Besar Dato' Seri Di-Raja Azizan Abdul Razak mendedah empat 'projek sakit' zaman BN yang sedang ditanggung akibatnya oleh kerajaan sekarang ramai yang terkejut kerana belum pernah mendengar isu penyelewengan tersebut sebelum ini.

"Jika anda memiliki rumah kaca, jangan membaling batu kepada rumah jiran," Azizan memetik sebuah pepatah Inggeris ditujukan kepada pihak pembangkang yang mula menyerangnya dengan isu kerugian projek balak di Papua.



Empat kegagalan tersebut ialah isu projek perumahan oleh Yayasan Islam Kedah di Tandop, kehilangan untung projek udang Kerpan, Jerai International Park dan 99 East Langkawi. Ia cuma menambah koleksi skandal zaman BN yang kini terdedah untuk diketahui rakyat.

Tiba-tiba selepas itu terdedah lagi isu 'kecurian' balak di laluan TEKIH di zaman BN yang bernilai kira-kira RM3 juta. Terbongkar cerita penghapusan bukti ala Altantuya di mana sebuah pejabat tapak dengan segala dokumen di dalamnya beserta sebuah kenderaan dibakar hangus sebaik Pakatan menang di Kedah Mac 2008. Memang tiada siapa yang tahu skandal tersebut sebelum ini.


Terbaru, rakyat Kedah 'dihadiahkan' lagi dengan satu lagi bebanan tinggalan BN iaitu sebuah projek feedlot di Paya Mat Insun Pendang yang melibatkan kerugian tidak kurang RM3.5 juta. Ia projek di bawah Kedah Agro Industries Marketing Berhad (KAIMB) serta infrastruktur projek dibuat oleh Bina Ekoculture Sdn. Bhd yang melibatkan peruntukan RM3.5 juta.


Agak mengejutkan rupanya ia bukan projek usaha sendiri sebaliknya hanya disewakan kepada pihak lain dengan bayaran sewaan RM5 ribu sebulan. GLC negeri yang keluarkan modal tapi tak dapat untung apa-apa. Ia seolah-olah memberi pinjaman kepada syarikat kroni UMNO itu dengan mengambil masa selama 58 tahun untuk mendapatkan balik jumlah keseluruhan  RM3.5 juta melalui sewaan RM60 ribu setahun.


Dipendekkan cerita syarikat tersebut mengalami kegalalan dan sewa tidak mampu dibayar. Apabila pihak kerajaan negeri kini berusaha untuk mendapatkan semula segala infrastuktur yang kalau boleh diguna semula, rupanya projek tersebut dibuat di atas tanah persendirian dan tiada perjanjian dibuat antara KAIMB dengan tuan tanah.


Penyelewengan RM3.5 juta berlaku dalam sebuah kerajaan yang berpendapatan tidak sampai setengah billion (pada masa itu) adalah suatu jumlah yang besar. Jika dinisbahkan dengan penyelewengan RM250 juta projek NFC oleh kerajaan Pusat, maka skandal projek lembu Paya Mat Insun ini lebih besar tiga kali ganda (dari segi nisbah pendapatan Negeri dan Pusat). Maka ianya satu penyelewengan yang sangat besar.


Semua penyelewengan BN ini muncul satu persatu di penghujung penggal pemerintahan seolah-olah satu 'anugerah' kepada jentera penerangan Pakatan untuk mengasak BN hingga rapat ke dinding. Ia mengingatkan kita kepada tekanan untuk BN Pusat juga yang muncul satu persatu mengasak mereka kini. Isu lembu NFC rupanya bukan yang terakhir. Muncul lagi isu RM40 juta sumbangan politik untuk UMNO Sabah, muncul Tan Sri Musa Hassan membongkar campurtangan menteri terhadap polis, muncul pula hakim Perancis yang mahu meneliti rekod kes pembunuhan Altantuya dan terbaru muncul India penjual karpet yang dedahkan segala skandal Najib dan Rosmah satu persatu hingga tidak terjawab oleh Najib.


Berbalik isu di Kedah, sebuah jawatankuasa khas menyenaraikan semua penyelewengan yang berlaku di zaman BN. Hasilnya, kerugian dan anggaran kerugian bagi setiap 'projek sakit' tinggalan BN itu adalah seperti berikut:


Yayasan Islam -RM11 juta, projek udang Kerpan -RM8.31, Jerai International Park -RM22 juta, Projek 990East Langkawi -RM48 juta, Seri Temin -RM25.6 juta, Logi air Pdg Sanai & Lubuk Buntar -RM145 juta, Taliworks Langkawi -RM125 juta, Kompleks MPSPK -RM10 juta, Projek balak laluan TEKIH -RM3 juta, ubahsuai Seri Mentaloon -RM2 juta dan projek feedlot di Pendang -RM3.5 juta. Jumlah keseluruhannya ialah RM403.41 juta!

5 comments:

Anonymous said...

tahniah kerajaan PR Kedah...bongkar semua yg cuba disembunyikan... kita tanam UBN hidup2 pd PRU 13 nnt..huhuhuhu

insafdoh67 said...

Wat ni sikit.. Duk banlglo je. K.jat sedap sikit bro.. Kondo.. Kih.kih.kih..

Anonymous said...

Apasal puak ni suka curi lembu ?.

Anonymous said...

Celaka la puak2 syaitan..bila la puak2 syaitan ni nk p jahanam dlm neraka....

Anonymous said...

Akhirnya puak ni macam lembu yang akan dikorbankan.

Jika lembu dikoban pada hari raya.

Umno dikorban pada pilihanraya.