Sunday, December 23, 2012

HUTANG NEGARA RM 500 BILION!!! 3 tahun Najib atasi 5 PM terdahulu

http://www.keadilandaily.com/wp-content/uploads/2011/10/kpru-statistic_domestic-debt-1991-2011_b-22.pngSETIU: Kerajaan Pakatan Rakyat bakal menanggung bebanan hutang melebihi RM500 bilion jika Umno dan Barisan Nasional (BN) kehilangan kuasanya pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata kerajaan Pakatan Rakyat dapat Putrajaya pun tidak seronok sebab negara ini di ambang bankrap.

Ini kerana, katanya, hutang negara kini mencecah lebih RM500 bilion di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.



Menurutnya, sewaktu pemerintahan bekas PM terdahulu seperti Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein Onn, Tun Dr Mahathir dan Tun Abdullah Ahmad Badawi hutang negara berjumlah RM250 bilion.

“Ini bermakna, hutang negara tiga tahun di bawah Perdana Menteri Najib mengatasi jumlah hutang yang dibuat oleh lima PM terdahulu,” jelasnya ketika berucap pada majlis minum petang sempena perasmian Pasti dan Surau As-Sakinah di Kampung Gong Tengah, Merang, petang semalam.

12 comments:

rakab said...

hahahaha...

Tak faham tapi nak cakap pasal hutang negara.

Yang penting kita ada kebolehan dan kemampuan untuk membayar balik pinjaman. Lebih dari RM500 billion pun tak mengapa !

Kalau orang tak yakin dengan strategi pembayaran semula hutang, tentu tiada siapa pun sanggup nak bagi pinjaman.

Mat Sabu kau tanya pasal kewangan ,..manalah dia tahu..!!

Anonymous said...

Abes negara greec yg byk hutang smpai bangkrap tuu pun ko nk ckp negra diorg ada kebolehan byar pinjman...????hahahaha....

ALahaI sI LunCAi said...

HE!HE!HE!

MAT SABU CAKAP PASAI HUTANG NEGARA?
HUTANG JANDA DAN ANAK YATIM MEMALI BILA NAK BAYAR?

HUTANG RUNTUH RUMAHTANGGA ORANG BILA NAK BAYAR?

Anonymous said...

Kalo byk sgt duit bole byr hutang kenapa berhutang??? Ko jgn ingat org semua bodoh mcm ko cai!!!

rakab said...

Greece bankrap sebab pemimpinnya bangang macam pemimpin Pas!...tak tahu nak uruskan kewangan dan kembangkan ekonomi.

Kalau dia ada kebolehan seperti pemimpin Umno/BN, tak mungkin dia susah sampai macam tuu..

rakab said...

PASPB 07.06,

Duit kena cari, bro...kena tanam modal dulu baru dapat pulangan.

Contohnya pelaburan besar kerajaan pusat dalam projek hab petrokimia [RAPID} di Pengerang. Hasilnya ratusan bilion bro..itu semua pendapatan negara pada masa akan datang. Mana-mana bank dalam dunia pun akan sanggup berikan pinjaman kerana yakin kepada potensi besar projek tersebut.

Kau faham tak ??...bukan macam Pakatan,..otak kosong. Tahu cuma mengongoi mintak sedekah royalti minyak yang bukan haknya dan tebang balak jer. Ada projek berprofil tinggi, puak pakatanlah penentang nombor satu.

Pembangkang Tanpa Faedah !!!

Anonymous said...

duit haram riba

Anonymous said...

Alamak bagus nya rakab ni. Tak tau lak aku yg itu je idea ko rakab? Semua org boleh berhutang rakab. Tapi nak membayar nye? Ikut rakab ni kalau hutang bank dah lama kena lelong. Kihkihkih....

Anonymous said...

Orang yg macam rakab ni lah yg tenggelam kan bank Bumi. Mana bank Bumi rakab?

orang nogori said...

apo yang bonak sangat ekau ni. bukan somuo orang boleh berhutang. kalau ekau nak boli keto pun nak tengok jugak kojo kau. boleh bayor ke atau tak boleh bayor.
bahalol

sobolum ni ekau tudoh mahathir hutang banyak sampai negaro dah takdo duit.
tapi tak muhflis pon,....hidup laei den ni haa. bongak botul pr ni.

Anonymous said...

xmuflis tapi kna jawab akhirat besok dri mana datang sumber hutang halal ke haram.bnyk wang tpi hidup xberkat apa guna melanggar hukum Allah.apo kono ejang bongok punya ekau

insafdoh67 said...

Bukan koho bayar... Koho tamboh ada hutang... Banyok hutang negara koho senang nok tipu rakyat.. Tau doh wei... Lama doh kenal mu... Kih.kih.kih...