Sunday, December 23, 2012

UMI HAFILDA NAK KAWIN!!! Siapa yang jadi wali nikahnya??


Anak dara sunti, suci lagi murni, Ummi Hafilda 45 tahun, secara sombong dan angkuh telah memberitahu dunia yang beliau tidak mahu menjadi munafik dan hipokrit kononnya, dengan tidak mempelawa abang kandungnya sendiri, Timbalan Presiden PKR, YB Azmin Ali ke majlis pernikahan/perkahwinannya dengan warga Pakistan, berumur 33 tahun,  pakar terapi kecantikan nanti...Tarikh dan lokasi masih menjadi rahsia katanya.

Keenggannya menjemput bukan kerana ketaksuban melampau politik melampau tetapi tidak yakin YB Azmin Ali akan hadir.


Laaaaa.....tanggung jawab kamu ialah menjemput...mana kamu tahu dia tidak akan hadir?....Sekarang siapa yang menunjukkan sikap benci dendam kesumat yang melampau.. SIAPA?????

Yang menjadi persoalannya nanti ialah siapa nak walikan pernikahan Ummi Hafilda sebab Ayahnya sudah meningal dunia?

Apakah kerana perbezaan politik dan kebencian yang melampau sanggup membuang pertalian saudara?..

Dulu bukan main dia dok canang satu dunia kononnya YB Azmin Ali derhaka kepada ibunya...Sekarang siapa yang derhaka kepada abang kandung sendiri?

Wali adalah orang yang memiliki kuasa penuh untuk menjalankan sesuatu akad nikah atau mengahwinkan seseorang perempuan. Wali juga berhak untuk melangsungkan sendiri sesuatu akad nikah itu ataupun mewakilkannya kepada juru nikah. Wali nikah terbahagi kepada 2 jenis iaitu,

1) Wali Nasab,
2) Wali Hakim.

Penjelasan Wali Nasab


Wali nasab adalah wali yang ada ikatan dan hubungan kekeluargaan dengan pengantin perempuan yang bakal dikahwinkan, mereka itu adalah seperti,

1) Bapa pengantin perempuan (Wali Akrab)
2) Datuk sebelah bapa
3) Saudara lelaki seibu sebapa
4) Saudara lelaki sebapa
5) Anak lelaki kepada saudara lelaki seibu sebapa
6) Anak lelaki kepada saudara lelaki sebapa
7) Bapa saudara dari pihak bapa seibu sebapa
8) Bapa saudara dari pihak bapa sebapa
9) Anak lelaki kepada bapa saudara dari pihak bapa seibu sebapa
10) Anak lelaki kepada bapa saudara dari pihak bapa sebapa
11) Bapa saudara kepada bapa yang seibu sebapa
12) Bapa saudara kepada bapa sebapa

Penjelasan Wali Hakim

Wali hakim adalah wali yang dilantik dan diberi tauliah oleh ketua atau kuasa pemeritah Islam kepada seseorang untuk mengakad nikahkan perempuan yang hendak berkahwin melalui cara berwalikan hakim. Bagi wilayah atau negeri yang pemimpin negaranya bukan beragama Islam ataupun negara yang didiami itu bukanlah sebuah negara Islam, wali hakim bolehlah dilantik oleh masyarakat Islam setempat dengan memilih mereka yang lebih alim serta mahir dalam selok belok agama.


BILA WALI HAKIM DIGUNAKAN DALAM PERNIKAHAN?
Wali hakim dalam pernikahan seorang perempuan boleh digunakan dalam keadaan-keadaan seperti berikut:-

i) Pengantin perempuan tidak mempunyai wali nasab
ii) Pengantin perempuan mempunyai ramai wali nasab tetapi wali nasab yang hampir berada di tempat yang jaraknya dua ((2) marhalah atau lebih dari pengantin perempuan. Dalam keadaan ini hak menjadi wali tidak berpindah kepada wali yang lebih jauh tetapi hendaklah dikahwinkan menggunakan wali hakim.
iii) Wali enggan menikahkan pengantin perempuan dengan lelaki yang sekufu (setaraf) dengan perempuan tersebut.
 
KATA DULANG PAKU SERPIH.. KATA KEPADA ORANG TETAPI SEBENARNYA DIRI SENDIRI YANG TERLAMPAU MELEBIH.OMAK KAU

7 comments:

insafdoh67 said...

Nikoh golok je muka gini... Kih.kih.kih....

orang nogori said...

Omak kau yang nikoh kek golok tu..
kau ingat semuo orang perangai macam omak kau ko ?

Deepak said...

Azmin aiskrim nak jadi wali ?
kahkahkah..

satu dunia dah tengok dia jual aiskrim batangnya dalam jamban !...haknya menjadi wali dah lama gugur sebab pejuang LGBT tu seorang yang ternyata rosak moralnya..

hakk tuuih !!

insafdoh67 said...

Betol doh Omak kau nikoh golok.. Aku pangil Ibu.. Tolol puok mu... Menteri mu ramai nikoh golok.. Kih.kih.kih.....

Haikal Abas said...

Bagi deepak je jd wali...sama taraf je..ahli neraka sebab buat fitnah...dosa besar..

Anonymous said...

AUTOMATIK DAPAT JADI WARGANEGARA....KAH3..MASUK DALAM BOLEH TENGOK DALAM KAIN...BOLEHLAH BUKA BRANCH DI NILAI 3....BERAPA UMI HAFILDA BAYAR KEPADA PEMUDA INI...DALAM FACEBOOK MELAMBAK MUKA MACAM INI NAK CARI ISTERI KENAKAN CAJ...BAYARAN BEB.

Anonymous said...

azmin bukan satu-satunya abang yang umi ada. abang dia yang lain pun boleh jadi wali jagak da...