Wednesday, January 23, 2013

SOKONGAN MENINGKAT!!! Janji Pakatan diterima rakyat, janji BN diragui


(Sokongan terhadap janji mansuh PTPTN)

KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat terus mendapat sokongan terhadap janji-janji yang dibuatnya berdasarkan satu kajian baru-baru ini.

Ia berlaku ketika Barisan Nasional (BN) terus memperlekehkan janji itu melalui slogan 'Janji ditepati'.

Kajian yang dilakukan oleh Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya (UMCEDEL) Universiti Malaya melalui 1409 responden itu mendapati sebanyak 57 peratus menyokong cadangan Pakatan Rakyat untuk menurunkan harga minyak.


Hanya 28 peratus tidak bersetuju dan 15 peratus pula tidak pasti.

Dalam pada itu menurut Pengarah UMCEDEL, Profesor Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman, persepsi pengundi kali pertama pada pilihan raya umum ke-13 dengan soalan dan janji yang sama mendapati 62 peratus bersetuju, 24 peratus tidak bersetuju dan 14 peratus masih tidak pasti.

"Kita melihat janji Pakatan dalam memansuhkan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan penyediaan pendidikan secara percuma, sebanyak 60 peratus bersetuju dengan janji itu.

"Dalam pada itu hanya 26 peratus tidak bersetuju dan 14 peratus tidak pasti," sambung beliau.

Tambah, Dr Mohammad Redzuan lagi, janji penurunan harga kereta juga turut mendapat sokongan iaitu 50 peratus bersetuju setuju, 33 peratus tidak bersetuju manakala 17 peratus tidak pasti.

Selain itu juga, sokongan kepadanya lebih tinggi di kalangan pengundi kali pertama iaitu sebanyak 59 peratus setuju berbanding 26 peratus tidak bersetuju dan 15 peratus tidak pasti.

"Kita juga mendapati janji Pakatan dalam mewujudkan kerajaan yang bersih dan amanah juga menunjukkan peningkatan iaitu 57 peratus dari hasil kajian bersetuju.

"25 peratus pula tidak bersetuju dan 18 peratus tidak pasti, saya pasti Pakatan akan terus mendominasi sokongan jika perkara ini terus diketengahkan oleh mereka," sambung beliau ketika perbentangan hasil kajian di Jabatan Sejarah Universiti Malaya semalam.

Kajian yang difokuskan kepada isu-isu yang boleh meningkatkan sokongan kepada Pakatan Rakyat itu dilakukan oleh 43 orang enumerator dan 4 orang penyelia melibatkan kaedah bersemuka dan juga melalui telefon.

No comments: