Wednesday, June 16, 2010

SPR jahil adat resam Iban


big_Spr  Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia01















KUCHING, 16 Jun :
Persatuan Dayak Iban Sarawak (Sadia) menyelar Pengarah Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) Sarawak Takun Sunggah kerana kejahilannya tentang adat resam masyarakat Iban.

Presiden Sadia, Sidi Munan berkata adalah salah bagi Sunggah menyatakan bahawa ketua-ketua rumah panjang mempunyai hak untuk menerima atau menolak pelawat termasuk para peraih yang meraih undi ketika kempen pilihan raya.

Menyifatkan adat Iban sebagai penuh dengan kemesraan beliau berkata, "kenyataan Sunggah boleh dianggap sebagai mencampuri adat resam masyarakat Iban, yang membenarkan atau tidak membenarkan para pelawat datang ke rumah panjang ketika kempen pilihan raya.

"Dalam adat resam masyarakat Iban, tidak ada perkara seperti itu. dalam adat istiadat orang-orang Iban, pelawat atau orang luar dialu-alukan kedatangan mereka penuh rasa mesra.

Menurut beliau, Sunggah telah menghantar isyarat yang salah kepada rumah panjang apabila mengeluarkan kenyataan sedemikian.

Kenyataan rasmi

"Apabila kenyataan itu terbit daripada pegawai suruhanjaya, ianya dianggap kenyataan rasmi daripada kerajaan," kata Munan, secara tidak langsung merujuk kepada komen Sunggah dalam akhbar harian tempatan berikutan pilihan raya kecil Sibu.

SPR diselubungi dengan kontroversi cara ia menangani isu undi pos dan arahan yang kurang diplomasi kepada rumah panjang dalam kawasan parlimen tersebut.

Para peraih undi pilihan raya daripada gagasan Pakatan Rakyat (PR) terperanjat dan terkejut apabila beberapa rumah panjang tidak membenarkan mereka masuk tetapi membenarkan masuk kenderaan dan peraih undi dari Barisan Nasional (BN).

Satu kes yang spesifik ialah ketika hari mengundi di Tanjung Penusu apabila kenderaan BN dibenarkan masuk sedangkan kenderaan daripada PR dihalang.

"Tidak semua orang di rumah panjang menyokong BN. Saya yakin terdapat juga orang lain yang menyokong pembangkang," kata Munan.

Sementara itu, sebuah blog yang popular, "Sarawak Indigenious News Community" juga menyanggah kenyataan Sunggah tentang arahan itu.

Mengaju beliau dengan soalan, blog itu berkata, "adakah beliau tahu bahawa Iban adalah satu-satunya bangsa di dunia yang berkata, "duduk dan makan dahulu" apabila bertemu seseorang buat pertama kali? Anjing anda juga akan diberi makan.

"Begitulah hormatnya mereka terhadap para tetamu. Tidak terlintas langsung dalam pemikiran mereka yang waras akan menolak para tetamu."

Penulis itu berkata, "mesej Sunggah yang tidak diduga itu memberi gambaran jelas bahawa BN bersedia untuk mentadbir orang-orang Iban dengan cara "pecah dan perintah".

"Siapa peduli sama ada orang-orang Iban tetap tinggal bersatu padu dalam rumah panjang mereka. Apa yang penting BN mesti menang walaupun masyarakat Iban berpecah belah," ujar penulis itu dengan nada sinis.

No comments: