Thursday, July 22, 2010

Harusani tak mahu dedah nama pemimpin PAS


IPOH, 23 Julai : Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria bertegas tidak akan mendedahkan identiti pemimpin PAS yang menemuinya bagi membincangkan penyatuan orang Melayu walaupun didesak berbuat demikian.

Katanya, pendirian itu diambil demi menjaga hubungan baik dan amanah yang diberikan kepadanya.

“Tidak...saya tidak akan dedahkan. Biarlah apa orang hendak kata. Banyak isu akan timbul dan saya tidak mahu menyusahkan orang yang memberi kepercayaan kepada saya.

“Tanggungjawab saya sekarang adalah menjalankan amanah sebagai seorang Islam yang memberikan nasihat ke arah perpaduan. Jika ada dua golongan berkelahi, hendaklah didamaikan dan itulah yang saya buat,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditanya adakah beliau bersedia mendedahkan nama pemimpin terbabit bagi mengelak isu kerjasama UMNO dan PAS terus dipolemikkan.

Harussani turut menyelar sikap sesetengah pemimpin yang masih menolak perbincangan ke arah perpaduan sedangkan pada masa sama mengaku memperjuangkan Islam.

Menurutnya, membuat pertemuan bukan bererti kedua-dua pihak yang bertelagah perlu mengikut kehendak pihak yang satu lagi, tetapi untuk bermuafakat dan mencari penyelesaian.

Katanya, sebagai mufti, beliau akan terus memberikan nasihat dan pandangan tetapi terpulang kepada kedua-dua pemimpin untuk membuat keputusan.

“Saya tidak terlibat dengan politik. Saya tidak mahu menyertai sesiapa (parti). Saya hanya bekerja dan menjalankan tanggungjawab sebagai orang Islam,” katanya.

Mengenai dakwaan Ahli Dewan Undan Negeri Titi Serong, Drs Khalil Idham Lim yang mendakwa tujuan sebenar pertemuan pemimpin PAS terbabit dan beliau hanya membincangkan hal perniagaan dan bukannya penyatuan Melayu, Harussani berkata:

“Kalau Khalil kata saya bohong tentang tujuan sebenar perjumpaan itu, beritahu saya siapa pemimpin PAS yang Khalil maksudkan? Ramai orang (pemimpin PAS) berjumpa saya."SH

No comments: