Saturday, July 31, 2010

Sokong penggunaan logo haram

IMG_1467-1.jpg picture by paspb

PARIT BUNTAR, 31 Julai : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) diminta menjalankan tindakan tegas dan penguatkuasaan secara serius terhadap lambakan barangan atau produk haram bagi umat Islam yang kini semakin bertambah dan membimbangkan umat Islam.

Ketua Penerangan PAS Parit Buntar Fakhrurrazi Haji Khalid berkata, Jakim mesti berani untuk mengisytiharkan produk-produk haram di pasaran agar tidak mengelirukan umat Islam.

“ Sebahagian besar pengguna Islam tidak mampu untuk mengenali dan mengetahui kod-kod barangan yang haram seperti produk yang mempunyai gelatin dan sebagainya termasuk produk yang diimport dari Israel.

“ Lebih malang lagi terdapat produk yang menggunakan logo halal secara palsu yang boleh menarik orang untuk membeli barangan ini biarpun tidak menepati piawaian barangan halal” katanya

Fakhrurrazi berkata, sekiranya Jakim tidak mempunyai skuad yang mencukupi untuk membuat pemantauan yang serius cadangan Dewan Pemuda PAS Pusat harus diberi perhatian.

“ Dewan Pemuda PAS menyarankan Jakim memperkenalkan logo haram untuk menjauhkan masyarakat umat Islam dari mengambil dan menggunakan barangan haram.

“ Jakim boleh mengisytiharkan produk-produk tertentu yang tidak menepati piawaian halal sebagai produk tidak halal atau haram dan mewajibkan mereka menampal logo haram” katanya

Menurutnya, Jakim akan lebih mudah membuat pemantauan kerana produk haram ini tidaklah sebanyak produk halal di pasaran.

“Pemalsuan logo haram juga mungkin lebih kecil berbanding pemalsuan logo halal, lantaran logo halal menarik perhatian pengguna sementara logo haram tentunya menjauhkan pengguna.

“Produk yang haram ini jumlahnya jauh lebih kecil dari jumlah produk yang halal. Sepatutnya yang haram itulah diletakkan logonya iaitu logo haram bukan logo halal” katanya

Tambahnya, tiada umat Islam yang akan membeli barangan yang dilekatkan logo haram jika mereka benar-benar mahu mencari produk halal di pasaran.

No comments: