Sunday, November 14, 2010

Tuntut elaun Cola kakitangan awam dinaikkan



PARIT BUNTAR, 15 Nov. : PAS Kawasan Parit Buntar menyokong cadangan Naib Presiden PAS Dato’ Mahfuz Omar supaya kerajaan menaikkan elaun sara hidup (Cola) kepada kakitangan awam.

Naib Yang Dipertua PAS Parit Buntar Ahmad Azhar Sharin berkata, kakitangan awam patut diberikan kenaikan Cola memandangkan sudah hampir dua tahun tidak mendapat bonus .

“ Kenaikan Cola itu adalah wajar untuk meningkatkan kebajikan kakitangan awam supaya dapat menjalankan tugas dengan lebih berkesan dan produktif.

“ Perkembangan ekonomi dan pelbagai projek mega yang telah dilaksanakan oleh kerajaan adalah signal bahawa kenaikkan cola tidak akan menjadi halangan” katanya yang juga Mantan ADUN Titi Serong

Ahmad Azhar berkata, kerajaan harus mempertimbangkan cadangan ini berdasarkan produktiviti dan prestasi kerja kakitangan awam yang baik.

“ PAS Parit Buntar menyokong cadangan agar kerajaan menaikkan bayaran Cola tambahan kepada kakitangan awam.

“ Kakitangan awam terutama yang berpendapatan rendah amat mengharapkan kenaikkan cola ini sebagai persiapan menghadapi musim persekolahan tahun 2011” katanya

Menurutnya, negara tidak akan mengalami implikasi kewangan yang besar jika menaikkan elaun sara hidup (Cola) kepada kakitangan awam.

“ kerajaan sering memberikan alasan sedemikian apabila melibatkan keperluan rakyat namun berbelanja besar untuk kepentingan pemimpin Barisan Nasional.

"Bila Ceupacs minta bonus,alasan yang sama diberikan, akan menelan belanja RM3.1 bilion. Tapi kerajaan tak kisah pun untuk beri peruntukan RM65 juta untuk ubah suai kediaman Perdana Menteri," katanya

Beliau yang juga seorang peguam itu turut menegaskan bahawa elaun Cola mesti dinaikkan untuk meringankan beban kakitangan awam.

"Tidak memadai dengan kerajaan memberikan bayaran penuh sebanyak RM500 yang diumumkan dalam bajet 2011 kononnya untuk bantu persekolahan.

" Cola perlu dinaikkan paling kurang sebanyak RM100. Itu paling kurang kerana beban yang ditanggung kakitangan awam ini dengan kos hidup yang meningkat “ katanya

No comments: