Tuesday, December 14, 2010

Bas kilang terbalik, 14 cedera

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhREWBP5abq4ioUhoy2PVTX0syGoxQIuz4qmSyn2j06RrY1ryC_ZCFU2YnDDSvZflEazkPHjcfpbpDdbOWQqy74eTJ8ts2keHAJEZp4nHBxOOMM7pHj-wFwYrUEHVAdNx7AtVZh0U3V57A/s320/bas+kilang.gif

NIBONG TEBAL, 15 Dis. : Seramai 14 orang pekerja kilang cedera apabila bas kilang yang mereka naiki terbabas lalu terbalik di Km 156.2 Lebuhraya Utara-Selatan di sini selepas bergeseran dengan sebuah treler yang turut terhumban ke dalam parit.

Kejadian berlaku kira-kira 8 malam ini di mana kedua-dua kenderaan berkenaan sedang menuju ke arah selatan. Ketua Polis Daerah Seberang Prai Selatan, Supt Shafien Mamat berkata kemalangan berlaku ketika treler itu yang membawa kontena hendak memotong bas kilang tersebut yang dipercayai membawa 30 pekerja kilang Flextronics.

"Treler berkenaan bagaimanapun hilang kawalan dan bergesel dengan bas yang mengakibatkannya terbabas ke dalam parit di tepi lebuh raya manakala bas itu pula terbalik di atas jalan," katanya.

Beliau berkata 12 orang pekerja cedera ringan dan dibawa ke HospitalSungai Bakap manakala dua orang lagi yang cedera parah dikejarkan keHospital Seberang Jaya.

Pemandu bas kilang berkenaan, Aizat Mohamad, 37, memberitahu beliau sedang dalam perjalanan dari Bukit Minyak, Bukit Mertajam menuju ke Bukit Merah,Taiping, Perak untuk menghantar pekerja kilang.

"Secara tiba-tiba, saya berasa ada satu hentaman yang kuat di belakang bas saya menyebabkan saya hilang kawalan bas saya yang seterusnya melanggar pembahagi jalan," katanya yang hanya cedera ringan.

Seorang pekerja, Suhila Ahmad, 29, berkata beliau sedang tidur ketika kejadian dan secara tiba-tiba terdengar rakan-rakan saya menjerit dengan kuat.

"Tiba-tiba sahaja keadaan bas menjadi kecoh dan masing-masing menjerit tetapi tidak tahu apa yang sedang berlaku," katanya yang cedera dan menerima jahitan di telinga. Seorang lagi mangsa, Nor Suraini Md Saad, 29, berkata beliau turut terasa satu hentaman yang kuat di bahagian belakang sebelum bas yang mereka naiki terbalik di tengah jalan.

"Saya sempat nampak beberapa rakan saya patah tangan ketika bas terbalik ditengah jalan," katanya yang hanya cedera ringan di tangan.

Kemalangan itu turut menyebabkan kesesakan lalu lintas sepanjang 10 kilometer menghala ke arah selatan lebuh raya berkenaan akibat bas yang menghalang laluan di satu lorong lebuh raya itu.

No comments: