Tuesday, December 14, 2010

Umno yang cemar Hak Keistimewaan Bumiputera



























KUALA LUMPUR, 14 Dis. : Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan yang ditafsirkan sebagai hak keistimewaan Bumiputera tidak mungkin diganggu-gugat mana-mana pihak walaupun dengan majoriti dua pertiga di Parlimen, tanpa persetujuan Raja-Raja Melayu.

Lantas, ahli parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar berkata jaminan ini memungkinkan pemansukan undang-undang kuku besi seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri dan Akta Hasutan, dalam memulihkan demokrasi di negara ini.

Nurul Izzah berkata demikian dalam suratnya kepada Perdana Menteri Najib Abdul Razak hari ini.

Bintang muda politik ini menyarankan Najib memperkenalkan Akta Pemulihan Demokrasi bagi memulihkan demokrasi di negara ini secara bersama.

"Sebagai peringatan bersama, Yang Amat Berhormat Perdana Menteri telah menyatakan bahawa kedudukan istimewa kaum Melayu dalam Artikel 153 telah kemas terkunci dalam Perlembagaan Persekutuan, dan tidak boleh diubah tanpa persetujuan Raja-Raja Melayu,"

"Ini membuka ruang untuk memulihkan demokrasi dengan memansuhkan undang-undang anti-demokrasi seperti ISA, Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU), Akta Penerbitan dan Percetakan, dan Akta Hasutan," jelas Izzah.

Izzah turut menyarankan Najib mengusulkan Akta Pemulihan Demokrasi ini di sesi persidangan Parlimen yang berlangsung ketika ini, bagi melengkapi usaha transformasi Malaysia menjadi negara moden dan maju.

Beliau berkata akta ini akan memperkukuhkan perpaduan dan jati diri bangsa Malaysia yang berpaksikan kepada "Ketuanan Perlembagaan".

Puteri Reformasi itu turut menegaskan, beliau juga sedia mempertahankan Najib dari kecaman dan serangan kabilah Umno "yang takut kepada perubahan".

No comments: