Sunday, December 26, 2010

Keadilan Islam lebih baik dari ketuanan Melayu ala Umno

Asri : Masa Depan Melayu Bukan Pada Konsep 'Ketuanan Melayu'


KAJANG 27 Dis. : Bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin menegaskan masa depan orang Melayu tidak akan terjamin jika sistem pentadbiran negara berlandaskan terus kepada 'Ketuanan Melayu'.

Sebaliknya, beliau menganjurkan agar prinsip Islam yang tidak mengagungkan bangsa dipegang agar memberi keadilan kepada semua.

"Yang boleh selamatkan orang Melayu bukan Ketuanan Melayu, bukan Raja-raja Melayu tetapi adalah Allah s.w.t.Jadi, kita perlu berlandaskan kepada prinsip keadilan Islam yang mana Islam untuk semua sama ada orang Melayu atau bukan Melayu.

Beliau menyatakan demikian ketika berhujah dalam Forum Polemik Ketuanan Melayu di Dewan Majlis Perbandaran Kajang di sini malam tadi.

Forum yang anjuran PAS itu adalah bagi membincangkan polemik dan penggunaan politik ketuanan Melayu turut disertai Setiausaha Agung Majlis Perundingan Melayu Dr Hasan Mad, Naib Ketua Pemuda PAS Ahmad Sabky Yusof dan Naib Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) Ezaruddin Abdul Rahman.

Menurut Asri seseorang perlu menjawab apabila dikatakan berjuang dengan istilah Ketuanan Melayu tanpa deifinisi sebenar.

Malah beliau menganjurkan agar istilah 'Ketuanan Melayu' ditukar bagi mengelak salah faham dan timbul rasa mulia di kalangan orang berbangsa Melayu sendiri.

"Jika seseorang itu kata dia berjuang kerana Ketuanan Melayu, dia kena jelaskan perkataan Ketuanan Melayu ini, apa yang dipertahankan dan diperjuangkan melalui istilah ini? Adakah ia bermaksud hak keistimewaan orang Melayu atau ada maksud lain? Adakah hak keistimewaan orang Melayu ini menggunakan istilah ini (Ketuanan Melayu)?."

Istilah Ketuanan Melayu dipercayai mula timbul setelah UMNO mula menggunakannya untuk meraih sokongan orang melayu pada pilihan raya umum yang lalu setelah kehilangan majoriti dua pertiga.

Ketiga-tiga ahli panel lain turut bersetuju bahawa istilah ini sebenarnya kabur dan hanya timbul kerana gegaran politik dan bukannnya wujud pada zaman kemerdekaan.Dr Hassan bagaimanapun menjelaskan betapa tidak tepat definisi ketuanan Melayu sebagai Malay Supremacy kerana ia membawa maksud berlainan.

"Ketuanan Melayu bukan isu, ia bukan sesuatu yang harus diperdebatkan, ia cuma gegaran politik...Ketuanan Melayu ini hanya propaganda yang berlaku selepas pilihan raya 2008 yang mana pola pengundian ketika itu bersifat perkauman.

Sementara itu, Ezaruddin juga berpendapat polemik Ketuanan Melayu juga sekadar 'gegaran politik' yang dimainkan untuk meraih sokongan.

"Ini satu gegaran politik sahaja, ia dimainkan golongan tertentu untuk meraih sokongan..Tiada maksud Ketuanan Melayu dalam Perlembagaan tetapi ia diguna pakai oleh ahli politik, jadi saya harap tafsiran ini perlu diperjelaskan supaya tiada mazhab yang berbeza-beza," katanya.

No comments: