Sunday, December 26, 2010

Rakyat sekarang bukan bodoh, senang-senang Umno nak tipu

Rasuah: Rakyat Sudah Celik, Tidak Mahu Ditipu Umno-BN

SHAH ALAM 26 Dis. : Gagal membanteras rasuah pada peringkat atasan adalah faktor utama rakyat tidak mempercayai usaha kerajaan Umno-Barisan Nasional(BN) dalam membanteras gejala itu di negara ini.

Menurut Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad, kajian Merdeka Centre bahawa hanya 35 peratus responden mengatakan mereka berpuas hati dengan usaha pentadbiran Najib melawan amalan rasuah berbanding 39 peratus pada tempoh yang sama tahun lalu membuktikan kegagalan ini.

Ketika ditemui TV Selangor di Shah Alam hari ini, Khalid menyatakan rakyat sudahpun celik tidak mahu ditipu lagi dengan sandiwara Umno-BN.

"Ini semua merupakan perkara-perkara yang tidak boleh Umno-BN sorokkan. Ia juga bukan satu perkara yang pasti timbulkan kesangsian rakyat terhadap kesungguhhan Kerajaan BN itu sendiri melainkan golongan Umno tegar yang buta pada hakikat yang dilihat oleh masyarakat umum," jelasnya.

Tinjauan Merdeka Center dijalankan mulai 30 November hingga 11 Disember lalu membabitkan seramai 1,005 responden yang merupakan pengundi berdaftar berusia 21 ke atas dan ditemu bual melalui telefon di seluruh Semenanjung.

Prestasi kerajaan pusat dalam soal mengatasi rasuah adalah paling rendah di antara enam inisiatif Putrajaya yang ditinjau oleh Merdeka Center. Tempat kedua paling rendah adalah berkaitan dengan pendekatan mengurangkan jenayah.

Selain pentadbiran Najib, faktor kegagalan ini juga disumbang oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang dibelenggu kontroversi kerana gagal mendakwa pemimpin besar selain dikritik kerana lebih banyak menyasarkan penyiasatan kepada pemimpin Pakatan Rakyat sahaja.

Menurut Khalid, ketidakupayaan SPRM menyiasat secara serius kes besar terhadap pemimpin Umno-BN merupakan hal yang menyebabkan rakyat semakin tidak mempercayai usaha membanteras rasuah ini.

"Badan ini tidak mengambil tindakan serius terhadap kes-kes besar seperti persoalan KPFZ, pembelian kapal selam di Perancis dan sebagainya. Banyak isu siasatan yang menyeluruh dan sekadar apa yang dinyatakan tapi hakikatnya ia terus berterusan. Projek-projek yang dirunding terus, terus berjalan, mereka yang terlibat terus bebas dan tidak ada kesungguhan," katanya.

No comments: