Saturday, December 11, 2010

Kemungkinan besar PRU 13 tanpa pilihanraya 4 negeri

Pakatan Akan Adakan Pilihanraya Negeri Berasingan



















PETALING JAYA, 11 Dis. : Pakatan Parti Pembangkang tidak menolak kemungkinan mengadakan pilihan raya secara berasingan di peringkat negeri pada pilihan raya akan datang.


Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, perkara itu mungkin boleh berlaku kerana kuasa pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) adalah hak kerajaan negeri.

Anwar berkata, perkara itu akan diputuskan bersama kerajaan negeri dan pihak mereka masih menilai pilihan yang ada sebelum pilihan raya.

"Secara berasingan atau tidak terserah kepada kerajaan negeri dan kita akan putuskan bersama kerana kita ada pilihan, bagaimanpun itu adalah kuasa pihak kerajaan negeri," katanya pada sidang akhbar khas selepas Mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat di sini, Sabtu.

Sidang media itu turut dihadiri oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Penasihat DAP Lim Kit Siang.

Dalam pada itu Anwar berkata, pihak pembangkang sedang giat membuat persiapan bagi menghadapi pilihan raya yang dijangka akan diadakan pada tahun depan dan telah pun berjumpa dengan semua pengarah pilihan raya parti untuk perincian strategi.

Mengenai pembahagian kerusi, ia akan dibincangkan lebih lanjut selepas Konvensyen Pakatan Rakyat di Pulau Pinang pada 18 Disember depan, katanya.

Sementara itu, ketika ditanya mengenai konvensyen yang bakal berlangsung di Dewan Millenium Kepala Batas itu, Anwar berkata konvensyen itu akan menfokuskan mengenai isu dasar parti selain menekankan aspek ekonomi, sosial yang menyangkut kepentingan rakyat.

Katanya, pemahaman mengenai aspek perlembagaan juga akan ditekankan kepada semua pimpinan supaya ia jelas.

"Konvensyen itu nanti akan lebih ditumpukan kepada memperkuatkan isu-isu dasar supaya ia jelas di semua peringkat dan strategi untuk pilihan raya juga akan turut dibincangkan," ujarnya.

Dalam pada itu, Anwar berkata draf ucapan dasar pada konvensyen itu nanti telah berada di peringkat akhir dan pihak pakatan telah sepakat dengan dasar yang terkandung yang berkaitan dengan rakyat.

"Kita akan maklumkan mengenai dasar itu sebelum berlangsung konvensyen itu. Mungkin pada minggu depan," katanya
. - mStar

No comments: