Saturday, December 11, 2010

Umno pentingkan kroni

Demi Kepentingan Rakyat, Kerajaan Pesekutuan Perlu Segera Selesaikan Isu Air












SHAH ALAM, 11 Dis. : Kerajaan Persekutuan digesa tidak melengah-lengahkan usaha menyelesaikan kemelut air yang membabitkan Syabas dan syarikat konsesi lain demi memastikan rakyat Selangor diberikan hak untuk menikmati air pada harga yang berpatutan.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kerajaan negeri memberikan semula tawaran untuk mengambil alih aset empat syarikat konsessi itu pada harg enam billion riggit.

Kini terpulan kepada kerajaan persekutuan untuk memastikan tidak ada pihak yang berlengah untuk mengembalikan hak mengurus air kepada rakyat Selangor.

"Selesai atau tidak rakyat sudah tahu, jadi bererti rakyat akan memantau samada keikhlasan kerajaan persekutuan untuk menentukan penyelesaian air ini memberi manfaat kepada rakyat," katanya lagi.

Justeru, katanya lagi lama kerajaan persekutuan melengahkan proses berkenaan lagi banyak kemarahan rakyat terhadap yang dilakukan kerajaan persekutuan.

Tan sri Khalid berkata demikian pada majlis jamuan sempena perhimpuan rakyat menyerahkan memorandum bantah kenaikan air.

15 ribu orang menyertai perhimpunan itu yang menyaksikan polis melepakskan gas pemedih mata dan pancutan air ke atas ribuan rakyat Selangor yang berhimpuan secara aman.

Meskipun provokasi polis itu, Tan sri Khalid berkaya menyampaikan memorandum yang di tanda tangani oleh 150,000 orang kepada wakil yang di Pertuan Agong.

Kerajaan Selangor kini sedang menyediakan dokumen tawaran untuk mengambil alih asset empat syarikat konsesi air di negeri ini.

Empat syarikat konsesi air di Selangor itu ialah Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd, (Syabas), Puncak Niaga Sdn Bhd (PNSB), Syarikat Pengeluaran Air Sungai Selangor Sdn Bhd (Splash) dan Konsortium ABASS.

Tan Sri Khalid berkata kerajaan negeri mengemukakan harga tawaran yang munasabah bagi membeli keempat-empat syarikat konsesi air terbabit.

No comments: