Friday, December 10, 2010

Kerajaan pusat henti bantuan, kerajaan negeri tolong bayar

ALOR SETAR, 10 Dis. : Kerajaan Negeri akan membantu menjelaskan bil elektrik 21 buah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina yang tertunggak sejak bulan Jun 2010.

Menteri Besar, YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak mengumumkan demikian setelah berbincang dengan Persatuan Lembaga-Lembaga Pengelola Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Kedah yang diadakan di Pejabat Menteri Besar.

Menurut YAB Menteri Besar, Kementerian Pelajaran melalui makluman lisan telah memberhentikan bantuan pembayaran bil elektrik sebanyak 21 buah sekolah jenis kebangsaan Cina di negeri ini.

“Ada sekolah yang telah pun dipotong bekalan elektrik oleh TNB disebabkan sekolah tersebut gagal menjelaskan tunggakan bil mereka,” katanya.

Menurut Ustaz Azizan lagi, jumlah tunggakan keseluruhan yang terlibat adalah sekitar RM200 ribu, walaubagaimanapun jumlah tersebut tidak dapat dipastikan dan akan diselesaikan mulai bulan Januari tahun hadapan.

“Selain dari bantuan menjelaskan bil, kerajaan akan teruskan bantuan kepada tiga buah sekolah jenis kebangsaan Cina di negeri ini.

“Jumlah bantuan yang Kerajaan Negeri hulurkan akan ditambah dari RM50 ribu kepada RM60 ribu mulai tahun hadapan sebagaimana yang dibentangkan didalam bajet 2011 Negeri Kedah,” katanya.

Turut hadir dalam perbincangan itu ialah Exco Kerajaan Negeri merangkap Pengerusi Jawatankuasa Alam Sekitar, Hal Ehwal Masyarakat Cina dan Pengangkutan, YB Tan Chow Kang.


MUFTI PERAK : AMALAN BERUNSUR KHURAFAT

1 comment:

Anonymous said...

masyarakat cina aktif menjalankan aktiviti ekonomi yang banyak menyumbang kepada pendapatan negara.cukai hang sebat yang dok menafi hak mereka kenapa...