Friday, December 10, 2010

Kontrak RM bilion, TPM disyaki terbabit

















SHAH ALAM, 10 Dis. : Tindakan pemberian tender dan kontrak kepada kroni bertopengkan nama ketuanan Melayu terus di bidas oleh pemimpin Pakatan Rakyat.

Ahli Parlimen Selayang, William Leong mempersoalkan tindakan pemberian kontrak kepada individu berkepentingan tertentu malah cuba menyembunyikan perbuatan itu dengan alasan pemberian dilakukan kepada syarikat berlainan.

"Mengapa di dalam satu negara, kontrak diberi pada golongan tertentu. Ini juga satu tanda mengapa mereka tidak telus. Kalau syarikat yang ternama, kenapa adakan 50-60 syarikat tapi pengarah yang sama," jelasnya ketika dihubungi Tv Selangor.

William turut melahirkan kebimbangan kerana ia menjejaskan kualiti dan perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia yang sepatutnya dijaga dengan baik kerana mereka bertugas mengawal negara ini.

"Ketenteraman tentang askar kita, wira kita, mungkin mereka boleh beri kontrak terus kepada (menara) 100 tingkat-warisan tapi jangan pada perwira kita. Terutama kontrak tentang makanan, kelengkapan dan kediaman.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim di Parlimen semalam, mendedahkan tindakan kerajaan Umno-Barisan Nasional(BN) memberikan projek-projek lumayan Kementerian Pertahanan berjumlah lebih RM2 bilion kepada seorang dua individu.

Beliau mendakwa tindakan itu membuktikan Umno hanya menggunakan slogan Ketuanan Melayu untuk memperkayakan kroni.

Anwar berkata sejak tahun 2008, seorang individu bernama Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal dipercayai dari Umno Bukit Gantang Perak telah diberikan pelbagai tender berjumlah RM2 bilion.

.Semalam, Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution Ismail turut menyanggah peranan yang dimainkan Umno dan Menteri mereka dalam hal ini.

Menurutnya, ketuanan Melayu Umno tidak relevan kerana adanya praktis seperti ini seterusnya menindas hak sebenar rakyat.

"Kebetulan watak itu adalah pemimpin penting Umno Bukit Gantang. Rangkaiannya itu membabitkan bekas pemimpin politik negara dan ada juga berkait dengan Timbalan Perdana Menteri yang sekarang sedang menjawat jawatan.

"Kalau berbahas dalam dewan memang berkaitan dengan isu Melayu dahulu tetapi dibelakang ini rupanya ? itu baru sekelumit cuma.

"Dokumen yang kita perolehi memualkan, jadi hentikanlah bercakap mengenai Ketuanan Melayu. Hentikan, tak perlu berpura- pura lagi. Ketuanan Melayu cuma kembungan dan gendutkan perut sendiri, atas nama ketuanan Melayu," dakwa Saifuddin .

MUFTI PERAK : AMALAN BERUNSUR KHURAFAT

No comments: