Friday, December 10, 2010

Kerajaan Selangor beri biasiswa tanpa mengira kaum








































SHAH ALAM:
Kerajaan Negeri Selangor pada Jumaat menegaskan bahawa ia tidak mengambil latar belakang kaum sebagai syarat untuk memberikan pinjaman pelajaran kepada pelajar miskin yang layak.

“Kami tidak melihat latar belakang pemohon tetapi keperluan dan keadaan calon apabila kami bercakap tentang bantuan pelajaran," Kata Pengerusi Pelajaran, Pengajian Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Kerajaan Negeri Selangor Dr Halimah Ali.

Malah beliau memberi jaminan kepada para pelajar di negeri ini bahawa pinjaman pelajaran dan biasiswa kerajaan negeri kepada semua yang layak dengan keputusan cemerlang tanpa mengira latar belakang kaum.

Tahun ini katanya Negeri Selangor telah mengeluarkan pinjaman pelajaran kepada 505 pemohon yang layak yang juga menyaksiakn, 20 orang daripada mereka adalah dari kalangan pelajar keturunan India dan dua kepada pelajar keturunan Cina. Selebihnya adalah pelajar-pelajar Melayu.

Tahun lepas kata Halimah hanya dua orang pelajar dari keturunan India sahaja yang layak menerima berdasarkan keputusan cemerlangan mereka.

Halimah juga berkata, Yayasan Selangor pula telah mengeluarkan biasiswa kepada 874 pelajar tahun ini termasuk tiga kepada pelajar dari keturunan Cina dan dua India. Selebihnya adalah pelajar-pelajar Bumiputera.

Beliau menjelaskan, kerajaan negeri berpendapat, tidak ramai pelajar bukan Melayu yang memohon pinjaman pelajaran atau biasiswa negeri mungkin kerana mereka tidak memperolehi banyak maklumat mengenainya atau juga mungkin disebabkan tiadanya publisiti atau aktiviti promosi mengenainya.

“Oleh itu, kerajaan negeri akan melipat gandakan lagi aktiviti promosi berkaitan kemudahan pinjaman pelajaran dan biasiswanya dalam semua akhbar utama nanti,” ujar Halimah.

MUFTI PERAK : AMALAN BERUNSUR KHURAFAT


No comments: