Monday, December 6, 2010

Ketua Polis Negara yang baru pun sama saja

KUALA LUMPUR, 7 Dis: Tindakan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang telah menahan seramai 52 orang penunjuk perasaan 5 Disember lepas dan memukul penunjuk perasaan yang lain sewaktu perhimpunan aman Bantah Harga Air Naik membuktikan tahap sebenar ketelusan dan kebertanggungjawaban PDRM dalam melaksanakan tugas.

Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin berkata, insiden buruk itu juga jelas telah mencalarkan integriti PDRM dan kredibiliti ketua barunya, Tan Sri Ismail Omar.

Menurutnya, rekod buruk pertama Ketua Polis baru itumembuktikan bahawa PDRM masih berterusan mengamalkan sikap double standard dalam melaksanakan tugas dan menguatkan lagi dakwaan bahawa kesemua institusi kerajaan kini, termasuk PDRM dan FRU telah diperkudakan demi kepentingan politik BN Umno.

Malah, ujarnya penafian dan sikap angkuh kerajaan Pusat untuk bekerjasama dengan Kerajaan Negeri Selangor demi kepentingan rakyat, menunjukkan seolah-olah kerajaan Pusat turut bersubahat dalam ‘rompakan besar-besaran hak rakyat’ oleh Syabas.

Sikap tidak adil PDRM, tambahnya apabila penyokong dan warga Selangor yang ingin menuntut keadilan telah ditahan dan disekat secara ganas dengan menggunakan water cannon dan gas pemedih mata, sebaliknya GAPS (Gabungan Anti Penyelewangan Selangor) yang lebih jelas berunsur perkauman dan mencetuskan provokasi dibenarkan berhimpun dan melakukan huru-hara.

“Profesionalisme PDRM juga layak dipersoalkan kerana telah bersikap biadap dengan tidak menghormati Masjid Negara sebagai sebuah premis rumah ibadah apabila berterusan gas pemedih mata dilepaskan di perkarangan masjid sehinggakan menjejaskan orang awam yang sedang bersolat,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Baginya, perlakuan ganas pihak berkuasa ini benar-benar telah memalukan Malaysia sebagai sebuah negara demokrasi membangun, sekaligus amat bertentangan dengan hasrat bersama untuk memartabatkan Malaysia sebagai sebuah negara bertaraf maju dan kerajaan yang mementingkan rakyat.

MUFTI PERAK : AMALAN BERUNSUR KHURAFAT

No comments: