Monday, December 6, 2010

Pahang boleh jatuh miskin



TEMERLOH , 7 Dis . : Pahang boleh menjurus kepada negeri miskin jika pemerintah tidak segera mengubah corak pentadbiran dan budaya pengurusan yang lebih baik.

Setiausaha Penerangan PAS Pahang Hashim Abdullah (gambar) berkata, anggaran bajet yang dibentangkan terlalu sukar dicapai terutama dalam suasana ekonomi negara yang pada keseluruhannya adalah lemah.

Malahan katanya, PAS tidak melihat adanya pemikiran baru dalam bajet negeri yang dibentangkan Menteri Besar, Datuk Seri Diraja Adnan Yaakob minggu lalu yang boleh dipaut keyakinan wujudnya perubahan baru dari aspek polisi, penambahbaikan pengurusan dan kecekapan dalam meneroka peluang ekonomi berskala besar.

“Kalau kita lihat anggaran perbelanjaan melalui pembentangan bajet negeri sudah pun membayangkan ketidakseimbangan pendapatan dan perbelanjaan apabila anggaran kutipan hasil hanya berjumlah RM532,117,720 sedangkan bebanan kerajaan melalui keperluan mengurus sebanyak RM600,424,140 menjadikan kewangan negeri berada dalam keadaan defisit untuk tahun ke-13 berturut-turut.

“Kita telah membaca teks ucapan bajet negeri dan dapat melihat secara jelas ketumpulan idea kerajaan dalam usaha memperbaiki keadaan yang ada.

“Sedangkan, dalam laporan Audit Negara 2009 telah mendedahkan berlakunya tahap pengurusan yang lemah dari aspek perancangan, pelaksanaan dan kawalan sehingga menyebabkan kerajaan mengalami kerugian,” katanya dalam satu kenyataan kepada Sinar Harian kelmarin.

Hashim berkata, PAS menyarankan kerajaan negeri Pahang belajar dari negeri Pakatan Rakyat (PR) bagaimana untuk memacu pertumbuhan ekonomi yang jauh lebih baik sebagaimana diakui dalam laporan Audit Negara walaupun mereka mengalami sekatan dan gangguan.

Beliau berkata, adalah tidak munasabah bagi negeri Pahang yang berada dalam persekitaran yang sangat ekonomik dengan potensi penjanaan hasil yang melimpah ruah tetapi mengalami masalah ekonomi yang cukup parah.

“Kita amat dukacita apabila melihat prestasi ekonomi Pahang yang terlalu sukar untuk memperoleh sumber hasil melepasi angka RM500 juta dalam suasana ekonomi berkembang maka sebab itulah dalam suasana yang ada sekarang anggaran yang ditetapkan adalah di luar realiti sebelumnya.

“Kita melihat keperluan mendesak untuk rakyat membuat perubahan politik yang menyeluruh bagi meletakkan ekonomi negeri pada landasan yang betul,” katanya.SH

MUFTI PERAK : AMALAN BERUNSUR KHURAFAT

No comments: