Tuesday, January 18, 2011

Najib nak tipu rakyat lagi

PM Manipulasi Tanda Aras Golongan Miskin- Azan Ismail


SHAH ALAM 18 Jan.: Bagi membuktikan kejayaan pentadbirannya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sanggup menurunkan tanda aras kemiskinan rakyat di negara ini.

Bagi Azan Ismail, tindakan ini umpama menafikan hak golongan miskin mendapat bantuan daripada kerajaan.

Tambah Ahli Parlimen Indera Mahkota itu, Perdana Menteri (PM) yang bangga dengan memanipulasi jumlah palsu taraf kemiskinan bertujuan mengaburi mata masyarakat bahawa kerajaan Umno-Barisan Nasional berjaya mengurangkan golongan miskin dalam masa singkat.

"Kerana mahu menunjukkan kejayaan, dia (PM) sanggup menurunkan garis kemiskinan yang terlalu dahsyat. Mahu suruh nampak kononnya tiada orang miskin, sedangkan kerajaan tidak sedar menurunkan garis kemiskinan, menafikan orang itu perlu bantuan," ujar beliau kepada Tv Selangor.

Azan yang dihubungi petang tadi berkata, ketetapan kadar kemiskinan RM750 sebulan merupakan kadar ukuran yang tidak boleh digunapakai kini, berdasarkan kos sara hidup yang telah pun meningkat.

Tambahnya, jumlah itu tidak menggambarkan sebarang kejayaan membasmi kemiskinan oleh kerajaan selama ini.

"Sekarang patut kita ukur garis kemiskinan baru pada kadar RM1,900. Sebab itu kita perlu ukur balik takrifan kadar kemiskinan. Kita desak gaji minima kepada RM1500 sebab ia dianggap garis kemiskinan. Di bandar RM1500 itu memang miskin tegar. Itu justifikasi yang patut Najib (PM) ambil kira," jelas beliau.

Memetik laporan Utusan Malaysia, Perdana Menteri Najib Razak mengumumkan kerajaan berjaya menurunkan kadar kemiskinan pada 99.74 peratus sehingga 31 Disember 2010 ketika berucap pada majlis sambutan ulang tahun ke-10 penubuhan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat di ibu negara semalam.

Azan yang juga Pengerusi Pimpinan Negeri (PPN) Terengganu Parti Keadilan Rakyat (PKR) berkata kerajaan Pakatan Rakyat telahpun menyediakan beberapa dasar yang akan digunapakai untuk membasmi kemiskinan tegar di negara ini.

Antaranya menurut beliau, definasi kemiskinan diketegorikan mengikut geografi bagi mengenalpasti tahap kemiskinan selain menggunakan kadar kaedah tahunan untuk mendapatkan jumlah tepat kemiskinan tegar di negara ini.

Kerajaan Pakatan Rakyat dijangka akan mengadakan Konvensyen Ekonomi Pakatan Rakyat Mac nanti menjemput rakyat menilai keberkesanan ekonomi yang akan dicadangkan oleh kerajaan itu.

No comments: