Friday, January 28, 2011

Sah, Najib terdesak

Najib Semakin Terdesak Raih Sokongan Rakyat


SHAH ALAM 29 Jan. : Penasihat DAP Lim Kit Siang menyelar sikap Presiden Umno Datuk Seri Mohd Najib Razak dan pimpinan Umno-BN yang berterusan memburuk-burukkan nama baik pemimpin Pakatan Rakyat untuk meraih sokongan rakyat menjelang pilihanraya umum ke-13 ini.

Sebelum ini Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim membidas Datuk Seri Najib Razak kerana membuat aduan kepada kerajaan Arab Saudi bahawa terdapat dua orang putera Diraja negara itu membiayainya dalam kempen pilihanraya.

Laporan Cable News Network (CNN) yang bertajuk "Saudis discover newfunding channels for Taliban, al Qaeda" menamakan satu siasatan sulit telah dijalankan ekoran aduan Najib bahawa Saudi membiayai Anwar menjelang pilihan raya umum ke-13.

Malah rangkaian itu juga mendakwa pihak berkuasa Malaysia telah mengesyaki dua pegawai kanan kerabat diraja Saudi terlibat dalam pembiayaan kepada Anwar dan ini menyebabkan Riyadh memulakan siasatan sulit.

Bagaimanapun laporan risikan Saudi berkata tiada bukti mana-mana pegawai negara itu membiayai Anwar yang mengetuai Pakatan Rakyat.

" Bahawa pilihanraya kecil di Tenang ataupun dalam pilihanraya yang akan datang khususnya dalam piliharaya umum ke-13, Najib dan pemimpin-pemimpin Umno sangat khuatir akan kehilangan kuasa mereka dan mereka rela menggunakan segala muslihat dan taktik-taktik yang kotor untuk merosakkan nama baik pemimpin Pakatan Rakyat," kata Lim Kit Siang yang dihubungi TV Selangor.

Tambah Kit Siang lagi keengganan Najib Razak memberikan komen berkenaan perkara ini menunjukkan sikap lepas tangan pemimpin itu selepas perkara ini didedahkan kepada umum.

" Apabila Najib enggan membuat apa-apa komen tidak tahulah ia sukar untuk menjelaskan kenapa pendirian beliau. Ini sangat jelas bahawa Najib Razak sangat terdesak dan mengenai kemajuan yang dicapai oleh Pakatan Rakyat yang memberikan satu alternatif politik kepada rakyat," katanya.

Kit Siang juga mempertikaikan tindakan Najib Razak keluar negara yang menggunakan wang rakyat bukan berusaha untuk menarik pelaburan asing ke dalam negara tetapi bersikap mengambil tindakan politik yang hanya merosot.

"Beliau lebih mementingkan kedudukan dan kepentingan politik beliau daripada masa depan negara, dan kita tahu baru-baru ini laporan Global Financial Integrity bahawa negara akan hilang modal dalam aliran wang haram berjumlah RM888 bilion dan itu sepatutnyanya menjadi perhatian beliau dan bukan perkara-perkara yang tidak benar," katanya lagi.

No comments: