Thursday, March 31, 2011

Kerajaan PR laksana projek perumahan selesaikan masalah rakyat yang tidak dapat diselesaikan kerajaan BN

Pakatan lebih baik dari BN selesai masalah rakyat

KUALA LUMPUR, 31 Mac: Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor kini terbukti lebih berkemampuan dalam mengurus tadbir negeri dan menyelesaikan masalah-masalah rakyat berbanding BN, dengan kejayaannya melaksanakan pelbagai projek untuk rakyat.

Kejayaan perlaksanaan projek Taman Selayang Mutiara atau Bukit Botak, jelas membuktikan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor lebih berkeupayaan dalam menyelesaikan masalah-masalah rakyat, apabila ia gagal diselesaikan oleh Kerajaan BN sebelum ini.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Selangor, Iskandar Abdul Samad menegaskan, kejayaan perlaksanaan projek itu juga jelas menunjukkan cara penyelesaian untuk masalah peneroka bandar Kerajaan Pakatan Rakyat adalah lebih baik dari cara Kerajaan BN.

Menurut beliau, projek tersebut melibatkan pembinaan 1,422 unit rumah berkembar dengan keluasan setiap unit adalah 850 kaki persegi dan dikhaskan untuk bekas peneroka bandar Kampung Bukit Botak.

Katanya, lebih menyerlahkan lagi keprihatinan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor terhadap masalah rakyat, apabila setiap unit rumah itu hanya dijual dengan harga RM99,000 walhal harganya di pasaran terbuka adalah sekurang-kurangnya RM170,000 seunit.

"Projek tersebut sedang berjalan lancar sekarang dengan kemajuan di tapak telah mencapai 21 peratus," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily, hari ini.

Berdasarkan kemajuan di tapak, menurut beliau, projek yang dilaksanakan PKNS itu berupaya disiapkan sepenuhnya menurut jadual iaitu pada bulan Jun 2012 ini.

Beliau yang juga Adun Cempaka menjelaskan, projek tersebut dibahagikan kepada 6 fasa agar ia dapat dilaksanakan serentak dan akan disiapkan secara berperingkat-peringkat.

"Jadi, sebarang masalah yang dihadapi sekarang adalah masalah biasa yang dihadapi oleh sebarang projek pembinaan dan akan dapat diatasi," jelasnya.

Untuk memastikan segalanya berjalan mengikut yang dirancangkan, beliau sendiri telah melakukan lawatan tapak terhadap projek itu 25 Mac lalu dan cukup berpuas hati dengan perkembangannya.

Turut bersama beliau dalam lawatan itu Yang Dipertua Majlis Perbandaran Selayang, Datuk Zainal Abidin A'ala, Timbalan Pengurus Besar (Teknikal) PKNS, Ir Abdul Ghani Hashim dan Penyelaras Dun Taman Templer, Haji Mohammad Abdul Rahman.

No comments: