Friday, July 29, 2011

Pengundi Hantu : SPR salahkan JPN dan Polis



PETALING JAYA 29 JULAI: Masalah pengundi hantu tidak mungkin diselesaikan selagi polis dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) tidak menyelaraskan data antara mereka berhubung kematian pengundi.

Ini kerana maklumat tentang kematian seseorang yang dilaporkan kepada polis tidak dipanjangkan kepada JPN, menurut Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar.

Wan Ahmad menganggap kelemahan tersebut perlu diajukan kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN).

"Pengkalan data polis, SPR dan JPN adalah lain. (Perkara) itu perlu cakap dengan KDN untuk menyelaraskan pengkalan data," kata beliau pada forum Persatuan Promosi Hak Asasi Manusia (PROHAM) di sini petang tadi.

Ramai yang hadir mengutarakan isu pendaftaran daftar pemilih yang dicemari dengan pihak yang menggunakan butiran pengundi yang sudah meninggal dunia untuk mengundi.

Beliau menegaskan SPR tidak dapat mengeluarkan nama-nama individu yang mati daripada senarai daftar pemilih SPR tanpa pengesahan daripada JPN.

Wan Ahmad berkata SPR membersihkan sehingga tujuh ribu nama individu yang telah meninggal dunia setiap bulan dalam data daftar pemilih.

Forum yang diturut disertai oleh Pengerusi Bersih 2.0, Datuk S.Ambiga dan peguam Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah itu bertujuan menangani kemelut berhubung kesedian SPR untuk melaksanakan reformasi pilihan raya.

Wawacana hari ini menyusul wacana Selasa lalu anjuran akhbar Sinar Harian susulan perhimpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai.

Menjelaskan mengenai penggunaan sistem biometrik yang masih diperingkat kajian, Wan Ahmad menyifatkan ianya adalah cara terbaik memperbaiki sistem pilihan raya di negara ini.

Beliau turut mengakui kelemahan SPR menapis nama daftar pemilih yang telah meninggal dunia. Bagaimanapun sekali lagi Wan Ahmad enggan menerima cadangan Bersih 2.0 untuk menggunakan dakwat kekal.

Katanya cara itu tidak dipersetujui memandangkan wujudnya laporan polis pada tahun 2008 yang mengatakan ada pihak cuba untuk memanipulasi undi dengan mengimport masuk dakwat kekal.

Malah beliau turut menyatakan penggunaan dakwat kekal sudah ketinggalan zaman.

"Misalnya ada orang datang dengan jari ada dakwat, tapi namanya masih tidak bertanda(ini masalah). Jadi kita tidak mahu sebarang masalah di pusat mengundi," kata beliau.

Namun jawapan tersebut terus dipertikaikan kerana bimbang SPR menggunakan peruntukan begitu besar untuk menggunakan sistem biometerik namun tidak ada jaminan tekonolji itu akan membanteras masalah pengundi hantu dan undi bertindih.

No comments: