Tuesday, August 16, 2011

15 Ramadhan... Bulan Mengambang, UMNO pun Meroyan

Oleh Ust Saiful Bahri

Selama ni PAS jadi alat untuk difitnah. PAS telah diperkudakan DAP!!!. Pelbagai imej buruk yang ditaji oleh BN khususnya dalam kursus BTN. Seolah-olah dunia akan kiamat kalau BN kalah dalam PRU nanti. Umno kalah nescaya DAP akan memerintah!!!. DAP Parti chauvinis cina, anti melayu, anti Islam, Parti Komunis. Apabila DAP berpakat dengan PAS, dengan PAS pulak jadi komunis.


Selama ini Umno masuk kampong keluar kampong demi meraih undi melayu dengan memainkan sentimen melayu. Jalan yang mudah adalah menghentam parti cina iaitu DAP.


Sedangkan parti cina adalah MCA, parti India adalah MIC dan parti melayu adalah UMNO. Kompenan BN. Tapi itu disembunyikan rapi. Padahal Pakatan Rakyat yang terdiri dari DAP, PAS dan PKR adalah parti berbilang kaum, tidak dikhususkan kepada bangsa tertentu sahaja. Politik masa depan pun nampaknya perjuangan assobiyyah bangsa akan lupus ditelan dek zaman.


Apabila rakyat semakin menolak parti rasis dan perkauman, nampaknya Umno serta kompenan BN seperti cacing kepanasan menunggu saat-saat kejatuhannya. Apatah lagi Umno. Mungkin dah buntu kot? Apa! Dah gila meroyan pulak ke apabila mengajak DAP pulak menyertai BN. Sudahlah diupah dan diumpan pimpinan PKR untuk melompat ke BN. Sebahagian ada yang termakan kahak Umno-BN ni. Berapa upah yang mereka jilat tak tahulah. Tentu banyak, kalau sikit takkan nak lompat.


Sebelum ini PAS dijadikan sasaran politik BN. Berderet-deret rombongan meminang untuk bekerjasama dengan PAS. Kerajaan Perpaduan. Bergelora politik dalaman PAS sehingga berkocak sakan. Apabila mereka gagal, kini meleleh-leleh pulak air-liur nak mengajak DAP pulak agar menyertai BN. Apa punya gila pe? Takkan mereka nak telan ludah mereka sendiri. Apa prinsip perjuangan Umno-BN ni? Atau matlamat mereka hanya untuk menang? Prinsip dah lama dibuang?


Penyokong tegar Umno dan bekas orang kuat BTN, Tan Sri Dr Nordin Kardi juga selaku bekas naib canselor Universiti Utara Malaysia (UUM) Sintok pula menyokong agar DAP dipelawa masuk BN.


Katanya, bagi DAP pula, tentulah Umno lebih sesuai dijadikan rakan serumah berbanding dengan PAS. Dasar Umno yang secara konsisten sangat pragmatik sewajarnya menyelesakan DAP untuk tinggal bersama BN berbanding di rumah tumpangan pakatan pembangkang.


“DAP yang sangat sekular (kehendak yang terpancar dalam kenyataan pemimpin-pemimpin utamanya) sulit untuknya mengekalkan rumah tangga yang aman bersama PAS yang dilihat sangat teologikal.


Nordin juga menambah, pada asasnya banyak tuntutan DAP sudah tidak bersesuaian lagi kerana semuanya telah ditunaikan oleh BN, misalnya tuntutan kriteria merit ke universiti, tuntutan ‘Malaysian Malaysia’ sudah terangkum dalam ‘1 Malaysia’, dasar semuanya inklusif, mewajarkan DAP untuk tidak perlu silu atau meminta maaf kepada pengikutnya untuk menyertai BN.


“Semua peluang yang diminta telah ada di dalam BN,” katanya sambil menambah, jika semua telah ada dalam BN — “sekularnya ada, teologinya ada, suasana inklusif telah ada”, semua kepentingan pelbagai kaum telah ada, apakah lagi kewajaran mengubah ‘status quo’.


Apakah sikap DAP. Sejauhmana daya-tahan semangat setiakawan DAP dalam Pakatan. Adakah seperti Ezam dengan kotak-kotak sumpahnya? Atau seperti Ibrahim Ali yang memang pakar lompat? Atau semacam Gobala Krisnan? PAS sudah teruji. Istiqamah dan mempunyai sifat setiakawan yang tinggi. Tak pernah lari apabila berpakat. DAP pernah keluar daripada APU. Apakah kini DAP akan termakan dengan ajakan BN?


DAP tolak pelawaan Nazri untuk sertai BN


Pemimpin DAP hari ini berikrar untuk berdiri teguh bersama sekutu Pakatan Rakyat - PAS dan PKR - dan menolak pelawaan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz untuk menyertai BN. Pelawaan Nazri itu disiarkan menerusi akhbar harian Cina Sin Chew Daily hari ini. Beliau yang ditemubual akhbar itu juga berkata, Gerakan - yang pernah menjadi pembangkang - telah dijemput untuk menyertai Perikatan pada tahun 1969.


Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata undangan Nazri datang secara tiba-tiba itu dan beliau tidak pasti motif beliau berbuat demikian.


"Kami berdiri teguh bersama sekutu kami dalam Pakatan. Kami adalah berbilang kaum. Mungkin MCA dan Gerakan telah hilang perwakilan masing-masing di kerusi-kerusi mereka, "katanya kepada pemberita di Pulau Pinang apabila diminta mengulas.


"Namun kedua-dua pihak itu hanya memperjuangkan satu bangsa, sementara kita mempertahankan hak semua rakyat Malaysia. Jadi persoalanan (DAP menyertai BN) tidak timbul," katanya.

3 comments:

Anonymous said...

Itu adalah realiti yg. akan terjadi jika pakatan pembangkang menang...Sehingga ke hari ini belum nampak bukti PAS menguasi pakatan pembangkang sebagaimana UMNO mengusai Barisan Nasional...Dlm. PKR pun byk wakil bukan Melayu...PAS pun selama ini belum pernah mengatasi kerusi yg. diperolehi DAP...boleh percaya ke DAP (Lim Guan Eng) akan memberi jawatan PM kpd. Hj. Hadi atau Anwar jika pembangkang menang dan DAP memperolehi kerusi lebih berbanding PKR dan PAS. Apa yg. berlaku di Perak, Selangor dan P.Pinang semasa nak membentuk kerajaan sebaik pembangkang diistihar menang perlu diambil ikitibar...Pas perlu menguasai dahulu pakatan pembangkang sebelum berangan2 nak menerajui kepimpinan negara...Jika tidak jadi lah seperti sekarang w/pun Pas bersama dlm kerajaan pembangkang tetapi semua tindakan/keputusan sehingga melibatkan Islam pun perlu mendpt restu DAP...Kepada penyokong Pas fikir la semasak2... agar nanti tidak terjadi menang sorak kampung tergadai...yg. dikendong berciciran yg dikejar tak dpt...Ketika beribu penyesalan dan menangis air mata darah sekali pun dah tak gune...Bagi bukan Melayu ..sokongan kpd pembangkang jelas memberi keuntungan kpd mereka...sebalik sokong saudara kpd pakatan pembangkang ..ibarat sokong membawa rebah!

Anonymous said...

daripada menyokong umno yang munafik lebih baik sokong pas yang ikhlas. umno berpura2 mempertahankan aqidah sedangkan sudah beribu2 murtad selama lebih 50 tahun perintah msia

Anonymous said...

sekarang kita dapat lihat terdapat dua kumpulan di dalam PAS.kumpulan ulama dan kumpulan politik.....seperti isu kalimah allah. ustaz haron din tidak bersetuju manakala niz aziz bersetuju....isu gereja pula,khalid samad tidak menyokong tetapi ketua pemuda pas menyokong....