Friday, August 10, 2012

PANAS!!! 14 Ahli Parlimen BN Sarawak bakal sertai Pakatan Rakyat?


Kehadiran Perdana Menteri Najib di Kuching hari ini, beberapa jam sebelum Anwar Ibrahim dan Lajim Ukin tiba untuk menghadiri satu perhimpunan di sana, telah melahirkan khabar angin bahawa yang pemimpin de facto PKR itu mungkin lebih hampir kepada matlamat untuk meyakinkan orang-orang kepercayaan Ketua Menteri Taib Mahmud, untuk menukar kem atau mengisytiharkan keluar dari BN.

Menurut sumber-sumber ini, lawatan "terburu-buru" Najib bertujuan untuk meyakinkan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) yang mempunyai 14 Ahli Parlimen yang bersama dengan Barisan Nasional (BN).


Taib yang juga Pengerusi PBB, yang merupakan pihak utama dalam gabungan BN negeri.


Spekulasi bertiup kencang bahawa Sarawak termasuk PBB akan melihat beberapa pembelotan pada hari-hari sebelum pilihan raya umum ke-13, maklumat yang akan diadakan bila-bila masa di antara September dan Hari Raya Haji tahun ini.


Khabar-khabar angin tersebar dengan nama, di antara mereka ada MP Santubong Wan Junaidi Tuanku Jaffar dan MP Petra Jaya Fadhillah Yusuf.


Anwar dan Lajim, yang dikatakan sebagai panglima pantai barat Umno Sabah, dijadual mengadakan satu perhimpunan di Kuching esok (hari ini).


Mereka juga dijangka mengadakan dialog dengan Sarawak pemimpin gabungan Pakatan Rakyat dan, menurut kenyataan akhbar yang dikeluarkan hari ini, pemimpin NGO turut dijemput.


Akibat dari lawatan Anwar, Najib dan Rosmah dalam keadaan risau gelisah hingga terpaksa mengadakan majlis berbuka puasa hari ini (semalam) bersama-sama dengan Taib dan kesemua 14 ahli parlimen PBB itu.


Najib kini terdesak untuk mengukuhkan sokongan BN Sarawak memandangkan dia mengetahui bahawa Sabah berada dalam kedudukan yang tidak menentu dan sumber-sumber berkata "PM bersedia untuk berbuat apa sahaja".


Sarawak dan Sabah mempunyai keseluruhan 56 kerusi parlimen.


Sarawak mempunyai 31 kerusi di mana PBB memegang 14, Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) telah diperuntukkan tujuh, Parti Rakyat Sarawak (6) dan Parti Demokratik Progresif Sarawak (empat).


Anwar seringkali dikaitkan sebagai mempunyai tarikh akhir peribadi yang adalah "16 Sept, 2012" telah menderita malu kubur usaha membatalkan untuk merampas Putrajaya pada 16 Sept, 2008.


Setelah dihentam dengan "kecaman memalukan" oleh Umno, Anwar berharap untuk pergi ke pilihan raya umum ke-13 yang bersenjata dengan Ahli Parlimen di sebelah beliau.


Jaminan peribadi Najib


Sudah berada "di samping" adalah Lajim dan Ahli Parlimen Tuaran, Wilfred Bumburing, yang berpaling tadah dari BN Sabah bulan lepas.


Khabar angin adalah bahawa lapan lagi Ahli Parlimen di Sabah boleh melompat pada minggu-minggu akan datang.


Antara nama yang disebut-sebut termasuklah Abdul Ghapur Salleh (MP Kalabakan) dan Bung Mokthar (MP Kinabatangan).


Timbalan Ketua Umno Sabah Nasir Sakaran tidak menolak kemungkinan lebih panglima perang UMNO yang menyertai Lajim dan Bumburing.


Menurut beliau, kini jelas bahawa orang-orang ini telah dalam rundingan dengan Anwar untuk beberapa ketika.


"Mereka tidak mempunyai peranan dalam BN atau perjuangan. Saya percaya mereka telah lama berada dalam rundingan dengan Anwar, "katanya.


Ceramah daripada pembelotan di Sabah telah tidak meninggalkan Sarawak dari terjejas walaupun penafian berat oleh pemimpin-pemimpin BN persekutuan dan negeri.


Menurut sumber dalaman PBB di Kuching, Najib yang tidak mampu berbeza pendapat di Sarawak, mahu secara peribadi menjamin 14 Ahli Parlimen dan memastikan sokongan mereka kekal dengan BN.


"Dalam pilihan raya ini, beliau melihat mereka sebagai deposit tetap.


Beliau juga akan mengadakan pertemuan dengan pemimpin PRS, SPDP dan SUPP untuk mengukur sokongan di Sarawak.


"Najib tidak percaya pada Taib tetapi tangannya terikat. "Dia mesti mematuhi keinginan Umno. Umno hanya berminat dengan Najib untuk mengekalkan majoriti dan parti yang masih berkuasa.


"Jika Najib mengganggu Taib dalam hal BN Sarawak, beliau akan pergi kepada Anwar," kata pemerhati yang merujuk kepada laporan baru-baru ini bahawa Taib telah didakwa telah berjumpa dengan Anwar secara sulit di Singapura pada bulan Jun lalu.


Tetapi mesyuarat itu adalah teramat singkat kerana dikatakan Taib terpaksa tergesa-gesa kembali ke Kuching untuk menghadiri satu mesyuarat.


Rupanya barulah terbongkar cerita bahawa Taib telah bertemu dengan seorang utusan dari Putrajaya dan tidak pernah kembali ke Singapura untuk meneruskan perbincangan dengan Anwar.


Dengan apa yang ADUN PBB Asajaya Abdul Karim Hamzah digambarkan sebagai "lobak merah yang terlalu baik untuk menjadi benar".


Kehadiran Najib di Sarawak, atas alasan untuk berbuka puasa, hanya mengesahkan bahawa spekulasi bahawa Anwar mungkin sudah semakin hampir kepada Ahli Parlimen yang dikawal Taib.


JALAN PULANG

No comments: