Friday, August 10, 2012

TERDESAK!!! Najib terpaksa berulang-alik ke Sabah


Wilfred Bumburing: “Saya akan buktikan pelan kerajaan sengaja untuk menukar demografi Sabah.”

KOTA KINABALU, 11 Ogos — Lawatan Datuk Seri Najib Tun Razak ke Sabah hari ini penting untuk survival Barisan Nasional (BN) di Malaysia Timur dikala cakap-cakap dikalangan masyarakat bukan Melayu negeri ini telah bertukar menyokong pembangkang.


Perdana Menteri (PM) dijangka mengumumkan terma rujukan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai masalah pendatang haram Sabah pada petang ini.

Ini adalah isu kritikal yang boleh memutuskan keputusan pilihan raya akan datang bukan sahaja di Sabah tetapi di seluruh negara.


Kerusi di Malaysia Timur, Sabah dan Sarawak dianggap penting bagi BN untuk mengekalkan kuasa persekutuan oleh kerana tanpa memenangi 55 kerusi parlimen di kedua-dua negeri pada pilihan raya umum 2008, pemerintahan gabungan tersebut selama setangah abad di negara ini mungkin telah berakhir.


Penganalisis politik Dr Arnold Puyok, berasal dari negeri Sabah, memberitahu The Insider Malaysia dalam satu temu bual di sini bahawa walaupun BN tidak mungkin kehilangan Sabah dalam pilihanraya umum akan datang, kebencian semakin meningkat terhadap gabungan itu di kalangan orang Cina, komuniti Kadazandusun dan Murut (KDM) di negeri ini - majoritinya adalah beragama Kristian.

Beliau meramalkan bahawa BN akan bermasalah dalam sekurang-kurangnya 13 daripada kerusi 25

Parlimen di negeri ini, yang yang kini dipegang parti yang berasaskan KDM dalam BN seperti Parti Bersatu Sabah (PBS) dan United Pasokmomogun Kadazandusun Murut Organisation (Upko).


Kerusi-kerusi marginal ini termasuk Kota Marudu, Tuaran, Kota Belud, Sepanggar, Putatan, Penampang, Beaufort, Ranau, Keningau, Tenom, Beluran, Batu Sapi dan kerusi Tawau.
“Ini adalah kerusi yang kini dikuasai oleh pihak KDM dan jika anda lihat mereka, mereka dilihat sebagai sangat lemah; bahawa mereka tidak berjuang cukup keras untuk hak-hak negeri menyebabkan KDM tidak berpuas hati.


“Pergi ke bawah dan tanya pada orang ramai.- sangat jelas pengundi kecewa dengan pemimpin-pemimpin seperti (Presiden PBS, Tan Sri Joseph) Pairin Kitingan,” katanya.


Bagi pembangkang pula, Puyok meramalkan kemenangan selamat di tiga kerusi parlimen — Pensiangan, Sandakan dan Kota Kinabalu — kini dipegang oleh DAP Hiew King Cheu, ahli parlimen pembangkang tunggal di Sabah.


Kabinet Najib telah bersetuju untuk membentuk RCI pada 8 Febuari lalu. Akan tetapi hampir enam bulan perkara tersebut senyap tanpa berita menyebabkan BN kehilangan dua ahli parlimen kanan di Sabah —
ahli parlimen Tuaran, Datuk Seri Wilfred Mojilip Bumburing, timbalan presiden Upko itu, dan ahli parlimen Beaufort Datuk Seri Lajimukin, timbalan menteri persekutuan dan ahli majlis tertinggi Umno.

Kedua-dua ahli parlimen menyatakan tidak yakini terhadap Najib dan keikhlasan BN untuk membentuk RCI, permintaan utama parti Sabah selama beberapa dekad.


Beberapa hari selepas berlepas kedua-dua ahli parlimen tersebut keluar BN, Najib memberitahu sidang akhbar bahawa beliau akan mengumumkan terma RCI hari ini di Sabah, satu langkah yang dilihat sebagai usaha untuk mengawal kerosakan.


Pemimpin de facto Pakatan Rakyat (PR), Datuk Seri Anwar Ibrahim, juga akan berada di Sabah pada hujung minggu ini dan dijangka mengumumkan lagi penghijrahan politik dari BN dalam satu majlis besar-besaran di Kota Marudu, kira-kira dua jam perjalanan dari Kota Kinabalu.


Kota Marudu adalah kerusi parlimen kepada timbalan presiden PBS, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili
.

Seorang pemimpin UPKO memberitahu The Malaysian Insider bahawa usaha Najib mungkin terlambat untuk Sabah, bersetuju bahawa sikap sambil lewa kerajaan dalam menyelesaikan isu pendatang haram telah berusia lebih empat dekad ini menimbulkan kemarahan di kalangan masyarakat tempatan di sini.


“Ia akan dilihat sebagai satu langkah politik yang tidak ikhlas. Tetapi apa yang perlu dilakukan? Apa yang penting sekarang iadalah isu ini perlu diselesaikan.


“Terma RCI mestilah menyeluruh dan benar-benar menyelesaikan masalah itu kerana kini, walaupun pengundi KDM percaya, kita telah melakukan apa yang harus kita lakukan, keputusan yang mereka buat adalah — kalian tidak cukup berkesan,” kata pemimpin tersebut.


Kemarahan terhadap RCI dan tergelincirnya sokongan terhadap BN di kalangan bumiputera bukan Islam di Sabah dan kaum Cina, adalah dipercayai bahawa barisan pembangkang yang terlalu banyak di negeri ini boleh menjejaskan peluang mecabar penguasaan gabungan pemerintah itu ke atas negeri Sabah.


Puyok berkata pembangkang perlu bekerjasama dan memastikan perlawanan satu lawan satu di semua kerusi bagi memastikan undi pembangkang tidak berpecah.


Tetapi inimungkin tidak boleh dilakukan dengan ahli politik yang tidak menghiraukan tradisi, Datuk Jeffrey Kitingan, adik daripada Pairin, dan Parti Reformasi Negeri (STAR) turut sama dalam peperangan.


Ahli politik veteran itu, terkenal kerana telah melompat sekurang-kurangnya enam kali dari satu parti kepada lain, telah menyatakan niatnya untuk bertanding di semua kerusi di Sabah, seperti ‘mebaling spanar’ terhadap kerja-kerja untuk Pakatan Rakyat (PR) untuk memastikan pertandingan satu lawan satu.


Satu lagi parti pembangkang tempatan — Parti Progresif Sabah (SAPP) — telah bersetuju untuk berunding dalam perjanjian perkongsian kuasa dengan PR.


“Tetapi Jeffrey terkenal di kalangan masyarakat KDM,” Puyok berkata, sambil menambah bahawa perjuangan untuk undi KDM mungkin boleh menjadi seperti perang saudara dalam keluarga Kitingan.


“Saya fikir Jeffrey sedang cuba untuk mengambil kesempatan ke atas kelemahan kepimpinan abangnya (Pairin). Jika anda melihat STAR. Jeffrey adalah seorang lelaki yang bijak.


“Dia boleh pakej agenda Borneo dengan sangat baik dan membuatnya menarik kepada pengundi KDM dan ini adalah sebab mengapa sokongan untuk STAR berkembang setiap hari,” katanya.


Puyok menambah bahawa walaupun dengan kemasukan Bumburing menyertai pembangkang, perlawanan utama masih kekal diantara adik-beradik Kitingan, kedua-duanya dijangka akan berlawan di kerusi parlimen Keningau.


The Malaysian Insider difahamkan Bumburing telah ditugaskan untuk menguruskan kerusi KDM di Sabah bagi memastikan bahawa sokongan masyarakat beralih kepada pembangkang, walaupun PR berasaskan semenanjung mengetuai perjuangan.


Tetapi walaupun sokongan BN tergelincir di kalangan bumiputera bukan Islam di Sabah dan orang Cina, dipercayai bahawa Umno yang mengetuai BN masih popular di kalangan masyarakat Islam di negeri ini seperti orang Melayu dan Bajau.


Umat Islam dikatakan kira-kira 60 peratus daripada 3.12 juta penduduk Sabah. Terdapat hampir satu juta pengundi berdaftar di Sabah.


Puyok berkata ini mungkin disebabkan pembangkang persekutuan PR, bersama-sama dengan parti-parti pembangkang tempatan di negeri ini, tidak mempunyai pemimpin Islam yang berwibawa yang boleh melawan gergasi politik seperti Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman.


“Dalam PKR negeri, hanya terdapat Ahmad Thamrin Jaini dan pemimpin-pemimpin seperti Ansari Abdullah dan kedua-duanya tidak begitu popular. Thamrin seorang yang tenang dan dilihat sebagai lemah menyebabkan pembangkang tidak akan mampu untuk menggempur wilayah Islam,” katanya.


Dalam pilihan raya umum 2008, BN kehilangan majoriti tradisi dua pertiga di parlimen yang sebahagian besarnya kerana kekalahan besar di Semenanjung, di mana ia memenangi BN hanya 85 kerusi manakala pembangkang menyapu bersih 80 kerusi.


Penyelamat BN adalah Sabah, Sarawak dan Labuan di mana gabungan itu menewaskan pembangkang dan hampir menyapu bersih kerusi, memenangi 55 kerusi parlimen meninggalkan pembangkang yang hanya menang dua kerusi.-TMI

3 comments:

Hamdan Rukun said...

YANG PALING KUAT ULANG ALIKNYA NUAR BRAHIM . LAGI TERDESAK LE DIA YER..

NIK AZIZPUN SEBAB DAH UZUR, KALAU TAK DIAPUN SAMA NAIK..

HE!HE!HE!

Anonymous said...

Kita lihat perubahan besar-besran untuk sabah yg lebih adil dan maju..Kita singkir pemimpin yg korup..kurap..mementingkan kekayaan diri dan keluarga...rakyat ramai yg menderita...

kampong lad said...

dia berulang-alik ke sabah sehari 5 6 kali itu dia punya hal, isunya ialah dia naik jet kerajaan (perabih duit rakyat).....urusan rasmi????