Saturday, September 29, 2012

BAJET 2013!!! Tunggu punya tunggu, graduan pendidikan kena tipu

http://3.bp.blogspot.com/_B0yXE6m_B2w/TVS4HxZRX8I/AAAAAAAABZk/Z5IzXdClT9k/s1600/IMG.jpgSEMALAM ReJaM© berborak dengan salah seorang sahabat lama yang merupakan seorang graduan pendidikan namun sehingga kini belum mendapat tempat bekerja sebagai guru.

Nampaknya sahabat ReJaM© itu yang kini
bekerja membantu di kedai makan ibunya di Pahang benar-benar marah dengan pengumuman bajet 2013 yang diumumkan oleh Najib Razak kelmarin. 

Semua itu gara-gara sebelum ini Utusan Malaysia mengumumkan
kononnya akan ada berita gembira untuk 10,000 graduan lulusan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan dan lepasan Institut Perguruan (IPG) yang kini menganggur.

Rujuk laporan Utusan Malaysia di bawah ini.


Sahabat ReJaM© itu nampaknya
hampa dan kecewa. Punyalah tekun dia menyaksikan siaran langsung pembentangan Bajet 2013 di kaca televisyen sedari mula sehingga akhir, namun berita baik yang diharapkannya langsung tak muncul.  "Kalau tak ada berita baik janganlah cakap ada, menghampakan harapan orang, tak guna!" ujarnya sambil mencebikkan bibir.

Sahabat ReJaM© ini antara 10,000 graduan yang dimaksudkan di dalam laporan akhbar di atas.

 ReJaM© "Sabarlah, duduk rumah jelah tunggu orang pinang...


MiloSuam

10 comments:

Anonymous said...

Umno tak pandai menipu. Sepatutnya belajar dari tok guru. Tgk mcmana cara tok guru jual tongkat dia dgn harga rm12 ribu. Akhirnya duit tu masuk dkt tabung parti, bukannya diberi utk keperluan rakyat. Macam nilah baru betul

Anonymous said...

Belanjawan kali ni sebenarnya memberi tamparan yg besar kpd pakatan, hinggakan tok guru terpaksa merepek mengatakan belanjawan yg dibentangkan tidak membawa manusia bertakwa kpd Allah. Belanjawan pas yg runtuhkan masjid utk bina shopping kompleks kot yg tok guru maksudkan mbawa manusia bertakwa kpd Allah.

Anonymous said...

pakatan gagal memberi komen yang mampu menggugat belanjawan yang dikemukan. isu-isu kecil seperti subsidi gula pulak dibincangkan, padahal banyak lagi isu seperti bantuan kepada nelayan dan golongan miskin. nampak sangat pemimpin pakatan semua tak berkualiti.

Anonymous said...

kalau pakatan yang buat belanjawan, peruntukan untuk jet peribadi dan bas mewah mesti ada. harga minyak akan turun sebab jet peribadi dan bas mewah 2 tingkat banyak menggunakan petrol.

Anonymous said...

marilah kita semua mengundi pakatan pada PRU13 nanti. kami berjanji akan mengeluarkan manifesto yang baru walaupun manifesto yang lepas pun tak tertunai. jangan risau, kami ada banyak duit, sebab tok guru ada banyak tongkat dekat rumah. cuba kira matematik sikit, kalau satu tongkat harga rm12 ribu, 20 tongkat berapa? kayo2, pakcik kayo!

Anonymous said...

Ingatan banyak ekor lembu umno yang komen. Bila tengok ip sekor saja yang dok meroyan.

Setan yang dikenali lah katakan, itu saja yang mampu dikomen

Anonymous said...

Anon 1850, jwblah persoalan, bukannya divert isu. Ni je ke standard bloggerz paspb? sedih betul. Tak habis2 kasi komen yg sama, boring betul

Anonymous said...

Bloggerz paspb ni bloggerz baru, takde pengalaman. Bila tak pandai berhujah, terus divert isu. Malang betul pas dpt bloggerz mcm ni

Anonymous said...

lembu umno ni lagi, tak ada lain ke lembu umno nak komen.panggil la lembu umno lain sama, baru la komen ok sikit

Anonymous said...

Ade lagi pencacai 'musan berbulu ayam' bagi komen.....