Wednesday, October 10, 2012

NASHARUDDIN MAT ISA TAK NAMPAK MUKA!!! Lim Kit Siang turut demo peruntukan Sekolah Agama Rakyat


Satu himpunan aman diadakan di hadapan Bangunan Parlimen sebentar tadi menuntut supaya dikembalikan peruntukan untuk Sekolah Agama Rakyat (SAR) yang tidak tersenarai dalam Bajet 2013 yang dibentang perdana menteri Najib Altantuya pada 28 September lalu.

Paling mencuri tumpuan, selain pemimpin Pakatan Rakyat yang beragama Islam hadir sebagai tanda sokongan terhadap tuntutan itu, kehadiran ahli parlimen Ipoh Timur yang juga Penasihat DAP, Lim Kit Siang juga menambah seri himpunan yang bermula kira-kira jam 11 pagi tadi.


Malangnya, ahli parlimen Bachok, Nasharuddin Mat Isa yang lantang mengritik Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim berhubung kehadirannya di majlis MJ Akbar yang liberal Islam, tidak kelihatan.


Dalam Bajet 2013, kesemua sekolah bantuan penuh kerajaan, sekolah vernakular dan sekolah mubaligh menerima peruntukan sebanyak RM100 juta tiap-tiap seorang sedangkan sekolah agama rakyat yang melahirkan pelajar beragama langsung tidak dibantu.


Jurucakap Majlis Solidariti Pendidikan Islam Selangor, Zainal Abidin Kidam berkata, kira-kira 800,000 penuntutnya masih belajar bawah kemudahan di bawah paras sederhana walaupun ibu bapa mengeluarkan wang sehingga RM600 sebulan.

"Ini melibatkan lebih sejuta ibu bapa, yang memilih menghantar anak mereka ke seolah agama. Islam adalah agama rasmi persekutuan dan pendidikan bawah tanggungjawab kerajaan persekutuan.


Antara ahli parlimen lain yang hadir dalam demo tersebut adalah ahli parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub, ahli parlimen Padang Terap, Nasir Zakaria dan Exco Kerajaan Selangor, Dr Halimah Ali serta Ronnie Liu.


Kesemua mereka menyerahkan memorandum tersebut kepada Anwar dalam satu sidang media di lobi Parlimen.


Dalam reaksi balas, Timbalan Menteri Pelajaran, Puad Zakarshi menafikan dakwaan tersebut sambil mendakwa daripada 382 buah sekolah agama, hanya 156 sahaja yang berdaftar dengan kementerian untuk mendapatkan bantuan.


Selebihnya tidak berdaftar dan katanya kerajaan Umno juga memberi bantuan dalam kuantiti terhad kerana syarat penerimaan bantuan, kesemua sekolah mestilah berdaftar dengan kementerian kononnya bagi memudahkan penyaluran bantuan dilaksanakan.


JALAN PULANG

6 comments:

hardy aweng said...

Yalah tuuu...tak lama lagi kit siang pakai kopiah putih atas kepala pulak.

kambing-kambing Pas bersorak girang kononnya kit siang dah terima hukum Islam.

muahahahaaa.....rupa-rupanya itu cuma satu helah untuk mengaut undi kambing-kambing Pas yang bangang !!
taktik sama yang digunakan lee kuan yew tahun 60-an dulu...

rakab said...

Lepas PRU13 kambing-kambing Pas pun disembelih sekog-persekog...

kesiaaaaannnn,...akibat bodoh !!

Hamdan Rukun said...

HE!HE!HE!

WAYANG CINA. PAS JADI PAK PACAK. DI DESA AMAN DAP DEMO JUGAK TAK BAGI DIRIKAN SEKOLAH AGAMA...

Anonymous said...

btui2 bodoh la hampa ni..bnda pnya baguih dia sokong,tu pn hngpa nk ckp yg bkn2..ubah la pemikiran hngpa tu.dok sokong umno/bn apa hgpa dpt..aku skong pakatan,aku akan dpt kuntungan jngka masa pnjang.sokong umno/bn dpt rm250..5 hari dh habis..mcm tu yg hmpa dok sokong lg..hampeehhhhh

Anonymous said...

bodoh punya lembu umno

Anonymous said...

Sebelum PRU13 hari2 rakyat malaysia kena sembelih ngan puak syaitan dikenali