Wednesday, October 31, 2012

TUNTUTAN ROYALTI KELANTAN !!! Presiden UMNO/Barisan Nasional yang lidah pembelit lagi penipu

Telaga minyak (PM307) dijumpai dalam perairan malaysia 160km bertentangan dengan negeri Pahang.

Najib terus isytihar untuk beri duit hasil minyak/gas kepada pahang dengan berkata -""Ini dasar kita untuk mengagihkan kekayaan minyak dengan lima peratus pembayaran tunai kepada Pahang," katanya."

Rujuk Mkini - http://www.malaysiakini.com/news/212954

Ehh..tu keputusan Jawatankuasa khas bayaran tunai hasil petroleum (rujuk: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Kajibayaranhasilpetroleum/Article/index) ke seperti yang DIJANJIKAN PM kepada rakyat kelantan yang bangkit tuntut hak kami/mereka selepas PM mula merasa panas punggung sejurus selepas dimaklumkan kewujudan program WALK FOR ROYALTI 2 anjuran NGO R di pusat bandar kota bharu.memang najib penipu besar.

WHY PAHANG SAHAJA? KELANTAN MACAMANA?KALAU KIRA,KELANTAN LAGI DEKAT TELAGA MINYAKNYA..BAWAH 150KM dari darat
 
Oleh : Asrol Affandi -FB


BERITA BERKAITAN :

Perdana Menteri, Najib  mengumumkan Petronas Carigali Sdn Bhd dan Lundin Oil menemui rizab minyak tambahan di medan minyak Bertam, yang terletak di Blok PM 307.

Beliau berkata, medan minyak yang terletak kira-kira 160km di luar pesisiran pantai Semenanjung Malaysia bertentangan Pahang, pada kedalaman air 76 meter.

"Penemuan ini sangat penting memandangkan kita belum pernah menemui minyak komersil dalam kuantiti yang tinggi di Lembangan Penyu, dan ia merupakan kejayaan besar.

"Bergantung kepada keputusan kajian kebolehlaksanaan teknikal dan komersial, pengeluaran minyak dijangka akan dicapai pada suku ketiga tahun 2014 dengan sasaran pengeluaran berjumlah antara 17,500 dan 20,000 tong sehari," kata Najib pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Pelaksanaan Bioteknologi (ICM) di pejabat Perdana Menteri di Bangunan Perdana Putra di Putrajaya.

Dengan penambahan rizab ini, medan minyak Bertam kini dianggarkan mengandungi jumlah isi padu asal keseluruhan 64 juta tong.

Najib  yang juga Menteri Kewangan berkata, negeri Pahang dijangka menerima wang ehsan sekitar RM100 juta setahun, bergantung kepada anggaran pengeluaran, apabila pengeluaran bermula pada suku ketiga tahun 2014.

Beliau berkata, penemuan ini membuktikan kewujudan minyak dan gas di kawasan selatan Malay Basin ke arah Lembangan Penyu.

“Oleh itu, medan minyak tersebut adalah terletak di kawasan pelantar benua iaitu melepas tiga batu, dan terletak dalam bidang kuasa kerajaan persekutuan. “Ini dasar kita untuk mengagihkan kekayaan minyak dengan lima peratus pembayaran tunai kepada Pahang," katanya.


Kedahkini

7 comments:

Anonymous said...

Tlglah jangan beri royalti kpd krjn pas kelantan, tapi berilah sbg wang ehsan terus kpd rakyat kelantan. Ini bagi mengelak krjn pas kelantan menggunakan duit tersebut atas kepentingan kroni.

Anonymous said...

Sejarah tlh membuktikan pas tidak pandai menguruskan wang. Koperasi kohilal dan laporan audit negeri kedah sebagai bukti.

Anonymous said...

Duit derma tabung memali pun songlap, ada hati nak uruskan duit royalti? Keh! Keh!

Anonymous said...

ambo raso kalu kerjaan negeri kelantan songlap duit royalti apa guna wujud SPRM diwujudkan tangkap jer org yg songlap 2...sepatutnya duit royalti di bagi dahulu, duit itu adalah hak kami ...menteri besar pahang songlap balak camner plak....minyak keluar kat phg terus nak bg sbab tu lah org indon panggil negara kita malingsial .aku doakan sapa2 yang guna duit royalti kelantan akan mati kafir.

Anonymous said...

Bahalol punya luncai 3 ekor kat atas..maen tuduh je ckp tanpa fakta..

Anonymous said...

luncai tu sekor je bang, beruk umno

Anonymous said...

tulisan ini saya tujukan kepada semua ahli pas,penyokong penyokong royalti,saya juga ahli pas tapi semasa muktamar tak dapat hadir kerana sangat uzur,saya ingin mencadang kepada semua peringkat ahli dan penyokong pas terutama rakyat kelantan,juga yang tinggaldiluar kelantan,kawan kawan kita dari DAP,KEADILAN,DPPP.Kita boikot minyak petronas,biar Penasihat Petronas yang bijaksana tu rasa macamana, kita beli minyak dari shell,mobil,esso,caltex,kita pakat tengok setakat mana dia ni nak sombong sangat,wahai Tuan Guru Nik Aziz buat lah satu kenyataan pembokoitan sampai pilihan raya,demo nak bayar dak duit minyak kita,dah lah minyak kita,belimahal pulak tu,untung makan seorang.kalau tanya budak sekolah darjah satu pun tak suka macam ini.ini masa nya kita bedil umno biar dia bincang sampai pagi isu kita boikot petrona.