Monday, June 7, 2010

Muktamar PAS kali ke-56 dari 11 hingga 13 Jun


KOTA BHARU , 7 Jun : Lebih 1,300 perwakilan PAS dari seluruh negara bakal berkampung di Kelantan bagi menghadiri Muktamar kali ke-56 parti itu yang bermula dari 11 hingga 13 Jun ini.

Muktamar pada kali itu dijangka dipanaskan dengan beberapa perwakilan membangkitkan isu yang berlegar dalam parti itu termasuk hala tuju parti itu dengan Pakatan Rakyat (PR).

Setiausaha Agong PAS, Datuk Mustafa Ali, berkata muktamar kali ini dijangka memfokuskan beberapa isu semasa parti tersebut termasuk persiapan dalam menghadapi pilihan raya umum ke-13.

“Bagaimanapun kita tidak dapat memastikan apakan isu utama yang dibangkitkan oleh perwakilan, mungkin setiap negeri mempunyai isu dan agenda berbeza,” katanya kepada :Sinar Harian,: semalam.

Menariknya, muktamar kali itu menampilkan sayap terbaru parti apabila Kelab Penyokong PAS di naik taraf sebagai Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) sekali gus memberi peluang penyokong bukan Islam untuk bersuara.

Manakala keahlian 30,000 penyokong PAS kaum Cina dan India diserapkan secara automatik ke dalam sayap parti itu tersebut.

Dalam pada itu, Mustafa berkata, DHPP kali bertindak sebagai pemerhati serta berhak mengeluarkan pendapat mengenai parti itu.

“Kali ini kita sudah mem-punyai keahlian baru, sudah tentu ia menjadi suntikan terbaru untuk muktamar kali ini,” katanya yang tidak menolak isu penubuhan sayap baru itu disentuh oleh perwakilan.

Dalam pada itu, tinjauan Sinar Harian ke PUTIK mendapati kerja-kerja akhir persiapan muktamar itu sedang dijalankan oleh petugas-petugas PAS.

Muktamar tersebut akan dilangsungkan di tiga lokasi berbeza, iaitu di Kelantan Trade Center (KTC), Markaz Dewan Ulama (MADU), dan Pusat Tarbiyah Islamiyah Kelantan (PUTIK), Pengkalan Chepa.

No comments: