Thursday, June 24, 2010

PAS desak kerajaan mohon maaf

pic_islam













KUALA LUMPUR, 24 Jun :
PAS hari ini mendesak kerajaan, polis dan Zamihan Mat Zain memohon maaf kerana menuduh presidennya Abdul Hadi Awang ada kaitan dengan Jemaah Islamiah (JI), yang didakwa sebagai rangkaian pengganas.

Zamihan ialah Penolong Pengarah Pusat Al Quran dan Ilmu Teras,
Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM).

Sambil mengutuk pihak berkuasa, ketua penerangannya Idris Ahmad berkata polis sepatutnya lebih tahu "daripada mencemari majlis taklimatnya dengan melempar tuduhan palsu."

"Kami mahu penjelasan dan kenyataan memohon maaf dari kerajaan dan polis. Kami menolak kenyataan yang bersifat fitnah ini yang telah mencemar nama baik parti, imej Hadi dan kredibilitinya.

"Ini merupakan satu tuduhan yang celaka dan PAS memandangkannya dengan serius," tambah beliau.

Menurut laporan, Zamihan membuat tuduhan dalam satu taklimat di ibu pejabat polis Bukit Aman bahawa Hadi, bekas mufti Perlis, Mohd Asri Zainul Abidin dan bekas menteri besar Perlis Shahidan Kassim adalah pengganas.

"PAS melihat pertuduhan ini sebagai penipuan dan rekaan semata-mata bertujuan untuk menghina parti dan Hadi," kata Idris, menambah "ini bukanlah pertama kali."

Beliau berkata, perisik Mossad Israel tahun lalu, melabel Hadi sebagai pengganas selepas Menteri Pertahanan Israel itu mengadakan perbincangan sulit dengan Menteri Pertahanan Malaysia, Ahmad Zahid Hamidi.

Pada 2007, presiden PAS itu memenangi kes terhadap akhbar British Daily Mirrior, yang bersetuju untuk menyatakan permohonan maaf terhadap Hadi di depan Mahkamah Tinggi dalam Mahkamah Keadilan Diraja.

Akhbar itu diseret ke mahkamah kerana menerbitkan foto dan laporan mengaitkan Hadi dengan Al-Qaeda.

No comments: