Thursday, June 24, 2010

Siasat Najib berbohong dalam Dewan Rakyat


KUALA LUMPUR, 24 Jun : Ahli Parlimen Kuching, Chong Chieng Jen meminta supaya Speaker menyiasat kenyataan jawapan Perdana Menteri dalam Dewan Rakyat yang dianggap satu pembohongan bahawa kerajaan Umno-Barisan Nasional tidak menjanjikan apa-apa projek atau program semasa kempen pilihan raya kecil Sibu 16 Mei lalu.

Sebaliknya Datuk Seri Najib Razak berkata kerajaan hanya melaksanakan projek atau program yang telah dirancang lebih awal daripada PRK tersebut.

Walau bagaimanapun Chieng Jen berkata bukti ucapan Najib yang disiarkan secara meluas dalam 'youtube' membuktikan Najib membuat janji berbentuk rasuah kepada penduduk Rajang Park pada malam sebelum hari pengundian

Beliau menggunakan Peraturan Mesyuarat 36(12) berhubung jawapan bertulis Perdana Menteri mengenai jumlah peruntukan yang diumumkan semasa PRK Sibu.

Ketika ditemui di lobi parlimen tengahari tadi Chieng Jen berkata jawapan tersebut mengelirukan kerana jawapan Najib bercanggah dengan hakikat yang berlaku semasa kempen PRK Sibu.

"Ini adalah satu pembohongan yang besar dan nyata kerana di dalam 'youtube' kita telah melihat satu video klip di mana ucapan Najib di Rejang Park sehari sebelum hari mengundi beliau telah berkata 'you help me, I help you, you give me Robert Lau for Sibu, I give you RM3 million'.

"Ini adalah satu kesalahan di bawah Akta Kesalahan Pilihan raya dan menjadi satu perjanjian dalam pilihan raya kecil itu."Seramai 93,000 orang telah menonton apa yang Najib cakap, mana boleh pegawai di Jabatan Perdana Menteri mengatakan Perdana Menteri tidak membuat janji," tegas beliau.

Dalam pada itu, Chieng Jen juga turut merujuk kepada PRK Hulu Selangor di mana kerajaan Umno-Barisan Nasional menjanjikan sekolah bernilai RM3 juta kepada masyarakat Cina jika BN menang.

"Oleh itu, saya meminta Yang DiPertua Dewan Rakyat untuk menyiasat kerana daripada 'prima facie' menunjukkan Perdana Menteri telah berbohong tentang hal tersebut di Dewan Rakyat.

"Walau pun jawapan itu berkemungkinan disediakan oleh pegawai di Jabatan Perdana Menteri, beliau sebagai ketua harus bertanggungjawab dengan tindakan pegawainya yang telah menyelewengkan Dewan ini," katanya lagi

Beliau berkata Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia telah berjanji untuk menyiasat perkara itu dan akan memberikan keputusannya dalam masa yang terdekat.

Semalam, dalam jawapan kepada soalan hampir serupa yang diajukan oleh Ahli Parlimen Sibu Wong Ho Leng, Najib berkata sejumlah RM37.7 juta dana dibelanjakan pada PRK Sibu.

Bagi PRK Sibu, kerajaan meluluskan 107 program atau rancangan yang bernilai RM37.7 juta untuk dilaksanakan di seluruh kawasan parlimen itu.

Dana itu untuk dibelanjakan bagi infrastruktur fizikal, sumbangan dan bantuan tunai sertai program sosial.

Menurut carta yang dibekalkan oleh Najib sejumlah RM28.7 juta dibelanjakan bagi sumbangan dan bantuan tunai semata-mata.

“Kerajaan tidak pernah menjanjikan program atau projek kepada rakyat semasa kempen pilihan raya di seluruh negara termasuk di Sibu,” kata Najib lagi dalam jawapan bertulisnya itu.

No comments: