Monday, December 13, 2010

Kosong, yang nampak Umno


Pengisian 1 Malaysia Kosong- Ann Wan Seng





















SHAH ALAM, 13 Dis. : Gagasan 1 Malaysia yang dicanang-canangkan kerajaan Umno-Barisan Nasional(BN) di bawah pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hanyalah kosmetik semata-mata.

Setiausaha Agung Kehormat Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA) Ann Wan Seng yang ditemui Tv Selangor hari ini berkata walaupun dari segi konsepnya kelihatan agak bagus tetapi dari segi pengisian sebenarnya kosong.

"Umno-BN hanya berubah dari segi 'make up'(kosmetik) sahaja tetapi dari segi inti masih lagi tidak berubah.

"Pertama sekali mereka banyak bermain dengan slogan umpamanya slogan 1 Malaysia yang diuar-uarkan itu sebenarnya rakyat tidak faham," katanya

Ujar beliau lagi , walaupun dari segi konsepnya kelihatan agak bagus tetapi dari segi pengisian tidak ada, bila sebut 1Malaysia itu bahawa orang Cina, India Melayu menari bersama-sama, masing-masing bertukar baju, India pakai baju ceongsam, yang orang Cina pula pakai baju kurung dan sebagainya.

"Ini bukan konsep 1Malaysia dan ia bermakna perubahan itu dari segi luaran sahaja bukan daripada segi dalaman.

"Pembaharuan itu sebenarnya tak begitu jelas, di mana di kalangan masyarakat Cina, mereka masih tidak dapat melihat apakah bentuk perubahan yang dapat diperhatikan sepanjang Umno-BN memerintah sejak kekalahannya di beberapa buah negeri," jelas Wan Seng.

Najib selepas menjadi Perdana Menteri memperkenalkan slogan 1Malaysia bagi memupuk kehormonian kaum di negara ini setelah BN memerintah lebih 50 tahun.

No comments: