Monday, December 13, 2010

PKR serah memorandum kepada Kerajaan Singapura

Wikileaks : PKR Mulakan Usaha Dapatkan Maklumat Sah


















KUALA LUMPUR, 14 Dis. : Parti Keadilan Rakyat akan memulakan usaha mendapatkan kabel diplomatik berhubung Malaysia dari sumber-sumber sah seperti Kedutaan Amerika Syarikat, media antarabangsa dan Wikileaks sendiri, bagi mematahkan serangan Umno-Barisan Nasional.

TV Selangor difahamkan Ahli Parlimen Batu Tian Chua ke Kedutaan Singapura petang ini, bagi menyerahkan memorandum dari PKR kepada kerajaan republik pulau itu.

Setiausaha Agung Saifuddin Nasution berkata Utusan Malaysia menyiarkan laporan berunsur fitnah kononnya berdasarkan laporan asal media Australia mengenai kabel diplomatik yang dibocorkan Wikileaks.

Utusan Malaysia mendakwa kabel bocor itu adalah milik seorang diplomat Singapura. Utusan Malaysia melaporkan diplomat itu mengesyaki Ketua Pembangkang Dato Seri Anwar Ibrahim terlibat dalam kegiatan sodomi, yang kini dibicarakan di mahkamah.

Namun menurut Saifuddin, kabel diplomatik melibatkan Malaysa yang disiarkan di Wikileaks setakat ini hanya catatan pertemuan dengan pegawai-pegawai Bank Negara.

TV Selangor difahamkan Wikileaks belum menyiarkan kabel diplomatik sepenuhnya.

"Kami akan memulakan usaha mendapatkan kabel-kabel diplomatik berhubung Malaysia dari sumber-sumber sah seperti Kedutaan Amerika Syarikat, akhbar Sydney Morning Herald, akhbar The Guardian selain Wikileaks sendiri, untuk dinilai secara adil oleh rakyat Malaysia," tegas Saifuddin di sidang akhbar di Parlimen hari ini.

No comments: