Sunday, January 16, 2011

Motorsikal rakyat Malaysia bakal dipantau keselamatannya

Motosikal pun periksa PUSPAKOM, BN prihatin rakyat

http://w1.bikepics.com/pics/2005/08/17/bikepics-411184-200.jpg

Satu lagi projek Umno Barisan Nasional yang amat prihatin nasib rakyat terutama golongan sederhana, kurang berkemampuan, peneroka, orang kampung yang menggunakan motosikal sebagai pengangkutan utama. Maklumlah minyak dah naik harga. Banyaklah jawatan kosong ditawarkan di Puspakom nanti. Bijak, bijak.

HANTAR MOTOSIKAL TERPAKAI KE PUSPAKOM: NGO BERI REAKSI BERBEZA

KUALA LUMPUR, 12 Jan (Bernama) -- Cadangan mewajibkan motosikal terpakai dihantar ke Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) sebelum dijual atau ditukar hak milik menerima reaksi bercampur daripada persatuan dan badan bukan kerajaan.

Presiden Persatuan Pengedar Motosikal dan Skuter Malaysia (MMSDA), Wee Hong pula menyuarakan pandangan bertentangan kerana berpendapat cadangan itu menyebabkan peningkatan kos yang mungkin terpaksa ditanggung pengguna. "Kita tidak setuju. Kalau diteruskan berapa fi yang akan dikenakan? Siapa mahu bayar kos (motosikal) yang dihantar ini? Biasanya consumer yang kena tanggung semua ini (bayaran penghantaran)," katanya.

Wee berkata lazimnya kos penghantaran sebuah motosikal ke pusat berkenaan adalah antara RM100 hingga RM200.
http://www.bernama.com/bernama/v5/newsindex.php?id=556126

PUSPAKOM PERLU CARI KAEDAH EFEKTIF PERIKSA MOTOSIKAL TERPAKAI

Berita Harian 13 Jan 2010 : Adalah lebih bijak jika pihak berkuasa mewajibkan penjual terlebih dulu membuat pemeriksaan dan mendapat kelulusan bagi setiap motosikal terpakai yang hendak dijual semula. Langkah ini akan membantu memberi keselesaan kepada pembeli yang sesetengahnya adalah warga emas atau tidak tahu menguruskan proses mengisi borang dan peraturan lain yang berkaitan.

Oleh itu, jika kerajaan mahu menguatkuasakan pemeriksaan berjadual ke atas motosikal terpakai, semua aspek itu mesti dikaji dengan teliti supaya tidak membebankan pemilik.
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/MindaPengarang_PUSPAKOMperlucarikaedahefektifperiksamotosikalterpakai/Article

No comments: