Thursday, January 20, 2011

Pelabur tak minat Model Ekonomi Baru Najib

Pelabur asing terus jauhi pasaran Malaysia

http://cdn.wn.com/ph/img/6c/31/dee8b6563b2cab4ccbcef46811eb-grande.jpg
KUALA LUMPUR, 20 Jan. : Pelabur-pelabur luar negara terus menjauhi Malaysia selepas pengurus-pengurus dana mengurangkan pelaburan mereka berikutan kebimbangan ekonomi China yang dijangka perlahan tahun ini.

Bank Amerika Merrill Lynch berkata dalam notanya minggu ini, Malaysia kekal bukan pilihan yang baik kepada para pelabur di mana kedudukan penarafan menokok daripada 46 peratus pada Disember kepada 55 peratus, Januari tahun ini.

“Underweight call” adalah rekomendasi kepada pelabur bagi pelabur untuk mengurangkan pelaburan mereka terutamanya keselamatan, aset atau dalam kes ini adalah negara.

Malaysia jatuh dari tangga ke-14 pada Disember ke tangga terakhir bulan ini, antara 15 negara yang dikaji oleh bank pelaburan, disebalik pengumuman projek-projek besar Program Transformasi Ekonomi dan Pilihanraya mengejut yang diramalkan akan diadakan tahun ini.

Selain Malaysia, senarai negara yang dianggap ‘overweight’ adalah Rusia, diikuti Thailand, Brazil, Turki, Korea Selatan, China, Indonesia dan Mexico.

Sementara pasaran membangun dan dianggap ‘underweight’ adalah Poland, Taiwan, Colombia, India, Afrika Selatan dan Chile.

Malaysia dianggap sebagai ‘underweight’ berikutan kurangnya minat pelabur dalam menambah pelaburan berikutan kerisauan ekonomi China bakal “meletus” dan memberikan impak terhadap pasaran di Asia.

Dalam ‘Tinjauan Pengurusan Dana Januari 2011′, Merrill Lynch menyatakan walaupun sokongan untuk pasaran baru terus tinggi, bilangan pelabur ‘overweight’ dalam pasaran yang sama terus berkurang.

Bank pelaburan itu melaporkan hanya 43 peratus dari jumlah Pengurus Dana dalam tinjauan tersebut menyatakan mereka di tahap ‘Overweight, turun 56 peratus dari dua bulan lalu.

Kadar kenaikan pelaburan oleh pelabur dalam ekuiti pasaran baru jatuh dari 31 peratus pada bulan Disember kepada 20 peratus, lebih banyak dari rantau lain.

“Bacaan rendah ini disebabkan kepercayaan terhadap prospek ekonomi di China semakin terhakis,” kata Merrill Lynch dalam satu kenyataan media kelmarin.

Satu tinjauan Reuters yang dikeluarkan semalam melaporkan para ekonomis menjangka ekonomi China untuk berkembang sebanyak 9.3 peratus tahun ini, berbanding pengembangan dua digit pada 2010.

Inflasi di China juga turut dijangka meningkat kepada 4.3 peratus.

“Lewat tahun ini, pembuat dasar di Asia haru lebih agresif dalam menangani dan mengawal kenaikan inflasi dan akibat kadar pertumbuhan ekonomi yang lemah,” kata Ketua Ekonomi Asia Nomura, Robert Subbaraman kepada Reuters

Para pelabur setakat ini kelihatan tidak berminat dengan Model Ekonomi Baru Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak kerana kurangnya polisi yang lengkap serta pembalikan semula kuota Bumiputera.

Cadangan berani untuk mengurangkan kuota Bumiputera pada bahagian pertama tahun lalu bertujuan menambah persaingan telahpun diabaikan dalam bahagian kedua yang dilancarkan bulan lalu dipercayai tekanan daripada kumpulan hak asasi Melayu.

No comments: