Thursday, January 20, 2011

Umno guna modal kitar semula untuk tarik undi orang bukan Melayu

PRK Tenang: MB Johor Mula Serang PAS Berkenaan Isu Negara Islam


JOHOR BHARU 21 Jan.: Datuk Seri Ghani Othman mula menyerang PAS berkenaan isu negara Islam walaupun kempen pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri Tenang(PRK DUN Tenang) belum bermula.

Menteri Besar Johor itu mengunakan modal sikap melampau dan negara Islam bagi memancing undi bukan Melayu pada pilihan raya kecil Tenang kali ini, lapor Malaysiakini.

Seperti MCA, Abdul Ghani mendakwa kemenangan PAS adalah malapetaka dan justeru, bukan Melayu perlu mengundi Barisan Nasional(BN) untuk kesederhanaan.

“Jika PAS berkuasa, mereka tidak akan puas hati dengan berada di tempat kedua atau ketiga. Mereka pasti mahu jawatan perdana menteri atau menjadi parti paling berkuasa,” katanya sambil memberi amaran PAS akan menubuhkan negara Islam jika Pakatan Rakyat berkuasa.

Isu negara Islam telah lama menjadi modal politik MCA dan usaha memecahkan sokongan masyarakat Cina kepada pembangkang. Lazimnya, Umno jarang sekali menggunakan modal itu, sehingga kebelakangan ini.

Dalam ucapannya di hadapan kira-kira 200 hadirin masyarakat India sempena sambutan perayaan Thaipusam, malam semalam, Abdul Ghani berkata masyarakat di negeri Johor kaya dengan tradisi menghormati kaum walaupun berbeza agama dan dan pengamalannya.

Tegasnya, beliau berasa sedih dan negara akan rugi sekiranya perpecahan yang berlaku di kalangan masyarakat yang berbilang kaum.

Sehubungan itu, menjelang pilihan raya kecil DUN Tenang ini, beliau mengajak masyarakat India menjaga kekuatan dan perpaduan yang terbina selama ini sejak kemerdekaan yang diasaskan oleh pemimpin BN sebelum ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tenang, Datuk Sulaiman Taha dari Umno-BN meninggal pada 17 Disember lalu akibat masalah kesihatan.

Sulaiman mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri Tenang pada pilihan raya umum 2008 dan menewaskan calon PAS Mohd Saim Siran dengan majoriti 2,492 undi.

BN memenangi 50 kerusi DUN di Johor pada pilihan raya umum 2008 sementara DAP empat kerusi dan PAS dua kerusi.

No comments: