Saturday, August 6, 2011

Umno yang takutkan bukan Islam mengenai PAS

Oleh: Mat Kering Bakaq Bata

Yang pertama ialah janji PAS dalam manifesto mahu beri kebebasan beragama. Penulis upahan buku fitnah 'Sejahterakah Kedah?' dakwa perkara itu tak perlu disebut oleh PAS dalam manifesto sebab belum pernah terdengar ada parti politik yang berhasrat mahu sekat kebebasan beragama.

Begitu jugak katanya, janji nak lantik bukan Islam/Melayu jadi Exco tak perlu janji-janji sebab BN dah lama lantik bukan Islam/Melayu sebagai exco dalam kerajaan negeri Kedah.


Yang sebenaqnya macam ni.. Memang sedenia tahu bahawa kalau BN merintah, UMNO mesti lantik abang kandung kesayangan depa MCA dan Gerakan sebagai Exco. Tapi masa manifesto PAS tu dibuat bukan Muslim di Kedah masih tak percaya bahawa PAS akan lantik bukan Melayu sebagai Exco.

Selama 50 tahun UMNO habag dekat orang Cina dan India, kalau PAS merintah mampoih hangpa.. Kebebasan beragama akan hilang, jgn harap PAS nak lantik Cina & India sebagai Exco. setiap kali PRU isu itulah yang diguna untuk menakut-nakutkan bukan Melayu/Islam.

UMNO buat risalah lukis gambaq tok mudim bawak parang ligan orang Cina nak potong lancau..kat bawah kartun tu tulis dalam bahasa Cina 'Inilah situasinya bila PAS jadi kerajaan'. Awat UMNO dah lupa?..


Akibat dari 'kejayaan' UMNO memburuk-burukkan imej PAS selama 50 tahun itulah, maka PAS perlu membela diri. Sebab tu PAS tekankan 'kebebasan beragama' dan 'lantik bukan Islam sebagai Exco' dalam manifesto bagi menghilangkan keresahan bukan Islam yang jadi rakyat negeri Kedah ni.

Selepas bukan Melayu turut angkat PAS sebagai kerajaan pada PRU 2008, mereka dapat lihat bahawa janji itu ditunaikan oleh PAS. Maka untuk PRU 13 nanti tentulah perkara seperti itu tak perlu dicatat dalam manifesto.


Penulis upahan itu dakwa BN ambilkira rakan bukan Melayu dalam apa juga langkah dan tindakan. Betoi ka? Bukankah baru-baru ini UMNO bantah PAS sekat hiburan dibuka untuk umat Islam saja pada bulan Ramadhan, UMNO mahu bukan Islam juga disekat dari berhibur dan berniaga hiburan di bulan Ramadhan..betul tak? Betullll, habis tu camna yang kata depa ambilkira rakan bukan Melayu.


Peruntukan RM1.5 juta untuk aktiviti kebudayaan dan kebajikan bukan Melayu yang diberi oleh kerajaan PAS juga dibangkit, kononnya BN dulu bagi lebih lagi tapi tak sebut. Jangan lari tajuk.. kita sebut yang diberi oleh kerajaan negeri la ni RM1.5 juta, kerajaan negeri BN lalu takdak langsung peruntukan tu betul tak? Betulll.

Kita tak nafi ada peruntukan yang diberi oleh kerajaan BN Pusat dulu.. tapi itu Pusat abang oii bukan Negeri. Janganlah nak banding Negeri dengan Pusat sebab PAS bukan memerintah Pusat lagi. Lepas PAS dan PR menang Pusat PRU 13 nanti bolehlah nak buat perbandingan pun.


Cukup dulu MK jawab satu isu hari ini. Takleh karau semua sekali, orang tak dann baca dan faham. Satu demi satu...dannlah sampai PRU13 lambat lagi, Najib mana berani buat pilihanraya tahun ini.. OK jumpa lagi, selamat berpuasa.


Wassalam.

Kedah La

No comments: