Wednesday, May 16, 2012

NAJIB & ZAHID JANGAN LARI!!! Tolak Ekstradisi Mahkamah Perancis, Malaysia bukan negara komunis



Menggulas kenyataan Zahid isu ekstradisi adalah meraggukan, Mahkamah Perancis tak boleh sentuh kita ,Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, mahkamah Perancis tidak mempunyai kuasa untuk mengarahkan rakyat Malaysia membuat pengakuan dalam inkuiri bagi menyiasat urusniaga kapal selam Malaysia-Perancis yang sedang berlangsung.

Rakyat Malaysia tidak tertakluk kepada undung-undang negara itu, katanya dalam sidang media selepas lawatan ketua tentara Thailand di kementeriannya, seperti disiarkan oleh Mob.tv.


Ahmad Zahid diminta mengulas berhubung kenyataan peguam Perancis Joseph Breham yang mewakili

NGO hak asasi Suara Rakyat Malaysia dalam kes sivil di mahkamah negara itu.

Breham sebelum ini berkata, hakim mempunyai kuasa mengeluarkan waran tangkap antarabangsa sekiranya perintah sepina ditolak, termasuk meletakkan "arahan merah" (red alert) bersama polis dunia Interpol


Mana-mana negara yang berdaulat dan demokratik tidak akan melindungi saspek penjenayah antarabangsa dari diheret ke muka pengadilan. Sebab itu, ekstradisi atau proses penyerahan atau pengambilan saspek penjenayah dilakukan secara rasmi membabitkan sekurang-kurangnya dua negara berlaku termasuk di tanah air tercinta ini.


Contoh terbaru pada 22 Februari lepas, Bangkok dilaporkan memohon ekstradisi seorang warganegara Iran bernama Masoud Sedaghat Zadeh, daripada Putrajaya. Saspek ditahan pada 3.30 petang (waktu tempatan) 15 Februari lepas di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT), Sepang semasa hendak berlepas ke Iran kerana dikaitkan dengan tiga insiden letupan bom di bandar raya Bangkok seminggu sebelum itu.


Menteri Luar Thailand, Thani Thongpakdi dalam satu kenyataan rasmi memohon ekstradisi lelaki berkenaan dan mendapat reaksi positif daripada Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein. "Saya yang minta pihak berkuasa Thailand buat permohonan itu segera, kalau ada permintaan lebih awal, kita boleh hantar (rakyat Iran itu) lebih awal," kata 'menteri Umno' itu di sesawang Berita Harian Online pada 23 Februari lepas.


Awal tahun ini pun, Malaysia dilaporkan pernah ekstradisi dua saspek penjenayah paling dikehendaki Amerika Syarikat seperti yang dimohon Singapura.


Malaysia bukan negara komunis seperti China atau Korea Utara yang menolak proses ekstradisi negara-negara lain termasuk 'negara demokratik' Amerika Syarikat.


Malaysia adalah negara yang demokratik dan berdaulat. Sebab itu, Malaysia memberi berjasama dengan antarabangsa sebagaimana dalam beberapa ekstradisi yang disebut sebelum ini.


15 Mei lepas, Menteri Pertahanan Malaysia, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dilaporkan berkata, Mahkamah Perancis tidak mempunyai kuasa untuk mengarahkan rakyat Malaysia membuat pengakuan dalam inkuiri bagi menyiasat urus niaga langsung (tender tertutup) dalam pembelian kapal selam Scorpene yang membabitkan Malaysia dan negara tersebut.


Najib semasa menjadi Menteri Pertahanan didakwa "meminta" USD 1 bilion daripada DCNI - anak syarikat pembuat kapal Perancis DCN - melalui syarikat tempatan Perimekar dalam satu pertemuan pada 14 Julai 2001. Adakah kerana Najib presiden Umno, maka Ahmad Zahid menolak ekstradisi seperti yang dimohon oleh Perancis?


Adakah kerana saat ini mendekati musim pilihan raya umum ke-13, maka Ahmad Zahid menolak ekstradisi Najib seperti yang dimohon oleh Perancis?Adakah kerana skandal scorpene ini yang diduga meledak semula kes pembunuhan warga Mongolia Altantuyaa Sharibuu di Mahkamah Perancis kelak mendesak Ahmad Zahid menolak proses ekstradisi Najib seperti yang dimohon oleh negara berkenaan?


Namun, langkah Malaysia yang nyata menolak proses ekstradisi Najib ke Perancis seolah-olah mendekatkan negara ini pada 'negara komunis' China dan Korea Utara.


KENYATAAN TERBARU
-Malaysiakini hari ini 12:34PM Mei 16, 2012

'Kuasa Mahkamah Perancis tertakluk semua orang'

Mahkamah Perancis yang menjalankan inkuiri berhubung urusniaga kapal selam Scorpene Malaysia-Perancis mempunyai kuasa memanggil semua pihak untuk membuat pengakuan dalam prosiding di negara itu.

"Mahkamah Perancis mempunyai bidang kuasa terhadap semua orang, tidak kira orang Perancis atau tidak, selagi mereka terlibat dalam perkara melibatkan inkuiri sedia ada.

"Dakwaan sebaliknya salah dan mengelirukan," kata peguam Perancis Joseph Breham.

Breham mewakili NGO hak asasi Suara Rakyat Malaysia (Suaram) dalam kes saman sivil itu.

1 comment:

Anonymous said...

ekstradisi segera penjenayah-penjenayah dari UMNO/BN nie segera......