Wednesday, May 16, 2012

ZIONIS ISRAEL!!! Apa beza dengan zionis tempatan?


KUALA LUMPUR, 14 Mei: Sebilangan tahanan ISA yang masih ditahan di Kem Kamunting nekad melancarkan mogok lapar bagi menuntut pembebasan mereka.


Tindakan itu dilakukan memandangkan status mereka sebagai tahanan ISA masih tergantung setelah kerajaan bersetuju memansuhkan akta itu, Mac lalu. Bagaimanapun, jumlah tahanan yang melancarkan mogok itu masih tidak diketahui.


Suara Rakyat Malaysia (Suaram), dalam satu kenyataannya, hari ini berkata pihaknya dimaklumkan tentang tindakan mogok itu daripada ahli keluarga tahanan.Pengarah Eksekutifnya, E. Nalini berkata beliau percaya mogok itu telah dilakukan sejak empat hari lalu.


Sehubungan itu, beliau mendesak Menteri Dalam Negeri turun memastikan keadaan mereka, sekaligus menyatakan pendiriannya terhadap status penahanan mereka atau membicarakan mereka di mahkamah terbuka. Sementara itu, Pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Syed Ibrahim Syed Noh meminta Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) turut memastikan keadaan tahanan yang diktakan melancarkan mogok lapar.


"Campur tangan pihak Suhakam juga diperlukan bagi memastikan keadaan tahanan di sana. Tahanan-

tahanan tersebut mungkin kecewa kerana masih tidak dibebaskan, sedangkan ISA sudh dimansuhkan," tegas beliau ketika dihubungi Harakahdaily, hari ini.

Mengulas lanjut, Syed Ibrahim berkata biarpun akta baru yang menggantikan ISA masih membolehkan penahanan sedia ada, Kementerian Dalam Negeri (KDN) wajar melakukan sesuatu bagi memastikan semua tahanan ISA tahu keadaan status mereka.


"Para tahanan tahu, ISA sudah dimansuhkan. Sudah tentu mereka mengharapkan pembebasan selaras dengan pemansuhan tersebut. Mungkin menteri ad berjanji dengan mereka. Jadi KDN perlu bertindak sewajarnya dalam kes ini," tambah beliau yang menyatakan masih ada 30 hingga 40 orang tahanan ISA yang ditahan di bawah akta itu.


MOGOK LAPAR LAWAN ZIONIS DI GAZA



Beribu-ribu rakyat Palestin telah keluar berdemo menyokong mogok lapar yang sednag dilancarkan oleh lebih dari 2,500 tahanan tanpa bicara. Israel sama seperti Malaysia ada undang-undang ISA

yang boleh memenjara sesiapa sahaja tanpa bicara.

Dua tahan politik Zionis telah mogok lapar selama 77 hari. Keadaan sedang nazak. Demo dijalan raya sedang berterusan demo berlaku di Gaza dan Tebing Barat.


Majlis Fatwa Palestin tidak mengeluarkan fatwa melarang tunjuk perasaan tidak saperti Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia.


Majlis Fatwa Palestin menyokong tunjuk perasaan malah kaum agamawan di Palestin adalah penunjuk jalan untuk rakyat turun berdemo. Kerajaan Mesir telah cuba menjadi orang tengah

untuk menyelesaikan mogok ini.

ANTARA YANG MOGOK LAPAR


Pada 1 May - terdapat 4,635 ISA tahanan tanpa bicara di Isreal. Pada 17 April yang lalu 2,500 tahanan ISA di Isreal telah melancarkan mogok lapar.Ada tahanan ISA Israel yang telah dipenjara lebih dari 10 tahun.


Jika kematian berlaku maka suasana akan meledak di Palestine.Media dunia telah cuba menutup berita ini. Tetapi di dunia Arab berita tahanan ISA Israel mogok lapar ini sedang mengelegak.

No comments: