Wednesday, November 3, 2010

Bukti perbuatan Zambry kepada Mufti


















IPOH, 3 Nov. :
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) telah mengemukakan bukti kepada Mufti-Mufti di Malaysia berhubung perbuatan syirik yang dilakukan oleh Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, Menteri Besar Negeri Perak dalam program Projek Infra Bina Upaya (IBU) pada 17 Oktober 2010 di Kampung Guar, Manong.

Ketua Pemuda PAS Perak Zawawi Hassan berkata , perbuatan tersebut dilihat bertentangan dengan ajaran Islam sebenar yang menyebabkan rakyat atau umat Islam keliru.

" Pada majlis tersebut, telah diadakan upacara meletakkan ancak ke tiang seri rumah yang dahulunya merupakan amalan khurafat serta bertentangan dengan aqidah Islam.

" bahan bukti untuk dinilai para mufti ialah gambar-gambar (www.pemudapasperak.com) dan melihat sendiri video majlis tersebut (http://www.youtube.com/watch?v=TT3vrpD3Les)." katanya

Beliau berkata, DPPN Pk ingin menarik perhatian serius para mufti di dalam perkara tersebut untuk bertindak atas sifat ilmu dan kedudukan mereka.

" DPPN Perak berharap para mufti dapat memperjelaskan kepada rakyat dan umat Islam akan kekeliruan tersebut.

" Pihak kami meminta sama ada para mufti mengeluarkan satu ketetapan atau fatwa yang jelas supaya umat Islam negara ini tidak terus terkeliru. Dppnpk

No comments: