Wednesday, November 3, 2010

Kerajaan PR Selangor sumbang RM 2 juta kepada SAR


KUALA LANGAT, 3 Nov. : Kerajaan Negeri menyerahkan peruntukkan berjumlah RM2 juta kepada 51 Sekolah Agama Rakyat (SAR) di negeri ini.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, bantuan tersebut bertujuan untuk memastikan pelajar menikmati suasana pembelajaran lebih selesa.


Menurutnya, Kerajaan Selangor akan memastikan setiap rakyat negeri ini diberi peluang sama rata untuk mendapatkan pendidikan yang sempurna seperti yang termaktub dalam Perlembagaan.

“Sebagai sebuah negeri yang mengutamakan berkebajikan rakyat, Kerajaan Selangor akan mengagihkan hasil negeri kepada rakyat dengan seadilnya.

“Kita juga akan terus melabur dalam sektor pendidikan yang akan membawa pulangan besar pada masa hadapan,” katanya pada majlis penyerahan cek kepada wakil SAR di Madrasah Darul Mujahidin, Kebun Baru, Telok Panglima Garang, semalam.

Hadir sama, Pengerusi jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pengajian Tinggi dan Pembangunan Sumber Manusia, Dr Halimah Ali.

Abdul Khalid berkata, bantuan tersebut adalah fasa kedua yang berikan Kerajaan Pakatan Rakyat kepada SAR yang layak.

Katanya, bantuan terswebut membolehkan pentadbiran sekolah membaiki infrastruktur dan menyediakan suasaran pembelajaran yang selesa.

“Setiap SAR menerima jumlah peruntukan berbeza mengikut keperluan.

“Bagi fasa pertama, Kerajaan Negeri telah mengeluarkan peruntukan hampir RM2.7 juta kepada 136 SAR yang memohon,” katanya.

Majlis penyerahan peruntukan Fasa Pertama telah diadakan di Maahad Tarbiah Islamiah An-Ansar, Bestari Jaya pada 10 Ogos lalu.SH

No comments: